@article { author = {Alizadeh Mousavi, Seyyed Mahdi}, title = {Salafism: A Study on the Diversity of Trends in the Salafi Movement and Grounds of its Formation}, journal = {Journal of Cultural Relation}, volume = {1}, number = {1}, pages = {11-24}, year = {2015}, publisher = {Islamic Culture and Relation Organization Center for Cultural Studies}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The present article is an investigation into the trends of Salfism. In order to do so, firstly the origins and grounds for the classification of Salafis have been investigated; then the classification of Salafi central trends are taken into consideration. In the first part of the article, the sources of splits and divisions of Salafies are identified and investigated separately in three areas of politics, beliefs and methods. In the second part, Salafi trends are divided into four main groups of Takfiri, Jihadi, propagation, and political. The final part of the article deals with the method of religious reformers in returning to the earliest pious predecessors, as well as the differences between these kinds of paradigms with known Salafi trends.}, keywords = {Takfiri trend,Takfiri Salafism,Jihadi Salafism,Propagatory Salafism,Reformers From Sufism to Extremism: Religious Extremism in Indonesia and its Impact on Sufi Traditionalists}, title_fa = {جریان‌شناسی سلفی‌گری مطالعه تنوع حاکم بر جریان‌های سلفی و زمینه‌های شکل‌دهنده به آن}, abstract_fa = {این نوشتار به جریان‌شناسی سلفی‌گری اختصاص دارد. به منظور انجام این مهم، ابتدا ریشه‌ها و زمینه‌های تقسیم‌بندی سلفیان بررسی شده؛ سپس به تقسیم‌بندی جریان‌های مرکزی سلفی پرداخته خواهد شد. در بخش نخست، منشأ انشعاب و تقسیم سلفیان در سه حوزه سیاست، عقاید و روش شناسایی و به‌ صورت مجزا بررسی می‌شود. در بخش دوم نیز، جریان‌های سلفی در چهار گروه اصلی: تکفیری، جهادی، تبلیغی و سیاسی شناسایی و تقسیم‌بندی و هر جریان در ادامه تحلیل خواهد شد؛ همچنین در پایان، سعی شده است شیوه مراجعه مصلحان دینی به سلف و تفاوت‌ رویکردهایی از این دست با جریان‌های سلفی مصطلح بازخوانی شود.}, keywords_fa = {جریان تکفیری,سلفی‌گری تکفیری,سلفی‌گری جهادی,سلفی‌گری تبلیغی,سلفی‌گری سیاسی,مصلحان}, url = {https://www.culturalrelation.ir/article_20219.html}, eprint = {https://www.culturalrelation.ir/article_20219_1799de5c852b9b787d394923cb9834e2.pdf} } @article { author = {Rabbani, Mohammad-Ali}, title = {From Sufism to Extremism: Religious Extremism in Indonesia and its Impact on Sufi Traditionalists}, journal = {Journal of Cultural Relation}, volume = {1}, number = {1}, pages = {29-50}, year = {2015}, publisher = {Islamic Culture and Relation Organization Center for Cultural Studies}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Today, it seems that the growth of violent instances of Islamic extremism is not limited to Middle East, West Asia and Africa. Other regions of the world such as Southeast Asia –where Islam has been always known as “smiling” and where the nature of historical consciousness of nations has been replete with tolerance due to the long presence of spiritual and ethical religions such as Buddhism, Hinduism and Islamic Sufism – have inclined toward religious violence and extremism. This is proved by the rise of tens of radical Islamic organizations in this region, the growth of religious intolerance especially between Sunnis and Shias as well as joining of hundreds of Indonesian and Malaysian Muslim youth to ISIS. More importantly, the wave of extremism in this region has affected many traditionalist and Sufi movements – which always had an anti-Wahabi nature – encouraging them to change their approach from Sufism and moderate Islam to Salafi and extremist ones. While explaining the cultural challenges of extremism in Indonesia, this paper examines and analyses domestic and foreign elements of the rise and growth of extremism among Muslim traditionalists in this country.  }, keywords = {Indonesia,Moderate Islam,Sufism,Extremism,Traditionalists}, title_fa = {از صوفی‌گری تا افراطی‌گری افراط‌گرایی دینی در اندونزی و تأثیر آن بر سنت‌گرایان صوفی مسلک}, abstract_fa = {     امروزه، دامنه رشد نمونه‌های خشن افراط‌گرایی اسلامی در خاورمیانه، غرب آسیا و آفریقا محصور نمانده و دیگر مناطق جهان اسلام، چون آسیای جنوب شرقی نیز به‌سمت خشونت و افراط‌گرایی مذهبی تمایل پیدا کرده‌اند. اسلام رایج در این منطقه همواره شهره به اسلام خندان و ماهیت باورهای تاریخی ملت‌های این منطقه، به‌دلیل سابقه و حضور طولانی جریان‌های دینی و مذهبی معنا‌گرا و اخلاق‌محور همانند بودیسم، هندوییسم و تصوّف اسلامی، آمیخته و مشحون از بردباری و تسامح بوده است. ظهور ده‌ها سازمان افراطی اسلام‌گرا طی سال‌های اخیر در این منطقه، رشد نابردباری مذهبی، به‌ویژه در منازعات مذهبی شیعه و سنّی، همچنین پیوستن صدها تن از جوانان مسلمان اندونزیایی و مالزیایی به داعش، نمونه‌ای از قرائن و شواهد موجود برای اثبات این ادعاست. نکته حائز اهمیت دیگر، موج افراط‌گرایی در شرق آسیاست که توانسته بسیاری از جریان‌های سنّت‌گرا و صوفی‌مسلک اندونزی با ماهیت ضد وهابی را تحت‌تأثیر خود قرار دهد و آنان را به تغییر رویکرد از صوفی‌گری و اسلام اعتدالی به گرایش‌های سلفی و افراطی تشویق نماید. این مقاله در صدد است تا  چالش‌های فرهنگی افراط‌گرایانه را در اندونزی بررسی کرده، و عوامل و عناصر درونی و بیرونی ظهور و گسترش افراط‌گرایی دینی و همچنین تحولات فکری و فرهنگی منجر به ظهور و رشد افراط‌گرایی را در میان سنّت‌گرایان مسلمان این کشور تحلیل نماید.}, keywords_fa = {اندونزی,اسلام اعتدالی,تصوّف,افراط‌گرایی,سنّت‌گرایان}, url = {https://www.culturalrelation.ir/article_20224.html}, eprint = {https://www.culturalrelation.ir/article_20224_579580d01b631d8e2fc595029e3bfca5.pdf} } @article { author = {Mobaleghi, Abd-ol-Majid and Muhammadi-kia, Tayyebeh}, title = {Sustainable Interfaith Convergence in the Contemporary History: The Case Study of Relations Leading to Sustainable Interfaith Convergence in the Contemporary History of Iran}, journal = {Journal of Cultural Relation}, volume = {1}, number = {1}, pages = {51-69}, year = {2015}, publisher = {Islamic Culture and Relation Organization Center for Cultural Studies}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This article delves into a set of interfaith relations in the contemporary history of Iran. It is claimed that these religions have been prone to a sustainable convergence among Islamic religions. Sustainable convergence refers to those policies which ensure conditions of structural stability and constructive balance between two main religions in a long-term horizon. The present article is an effort to identify and explain two central traits of such endeavors by outlining and investigating historical samples. These two traits are “acceptance of the other” and “recognition of mutual similarities”.    }, keywords = {sustainable convergence,Islamic religions,religious interaction,the other,Shia,Sunni}, title_fa = {هم‌گرایی پایدار میان مذهبی در تاریخ معاصر: مطالعه نمونه‌ای: روابط منجر به هم‌گرایی پایدار میان مذاهب در تاریخ معاصر ایران}, abstract_fa = {نوشتار پیش روی، به مطالعه نمونه‌ای گروهی از روابط میان مذاهب در تاریخ معاصر ایران پرداخته است که بنا بر ادعا، مستعد نیل به هم‌گرایی پایدار میان مذاهب اسلامی بوده‌اند. مفهوم هم‌گرایی پایدار، به سیاست‌هایی اشاره می‌کند که تضمین‌کننده شرایط ثبات ساختاری و توازن سازنده میان دو مذهب اصلی، در افق بلندمدت هستند. در این نوشتار کوشش شده است تا از رهگذر طرح و بررسی این نمونه‌های تاریخی، دو خصلت اصلی این گونه تلاش‌ها شناسایی و توضیح داده شود. این دو خصلت، «پذیرش دیگری» و «شناسایی مشترکات فیمابین» می‌باشند. مقاله، در پی فهم چندوچون میل به هم‌گرایی پایدار میان مذاهب در تاریخ معاصر ایران است. فرضیه مقاله برای رسیدن به پاسخ به این ابهامات، اتخاذ سیاست دوسطحی پذیرش دیگری و تلاش برای شناسایی مشترکات بر پایه آن است. روش مقاله کتابخانه‌ای و براساس مراجعه به اسناد حاوی نقل‌های تاریخی است.  }, keywords_fa = {هم‌گرایی پایدار,مذاهب اسلامی,تعامل مذهبی,دیگری,شیعه,سنّی}, url = {https://www.culturalrelation.ir/article_20225.html}, eprint = {https://www.culturalrelation.ir/article_20225_233bdba3533ebfd95d4e6ad82fe192a1.pdf} } @article { author = {Ziya'i, Ali Akbar}, title = {Malaysia and Religious Extremism}, journal = {Journal of Cultural Relation}, volume = {1}, number = {1}, pages = {69-86}, year = {2015}, publisher = {Islamic Culture and Relation Organization Center for Cultural Studies}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Presently, there are all different and sometimes opposite interpretations of Islam in South East Asia. Muslims of this region have been continuously seeking to strengthen their identity as the Muslim majority and/or minority by resorting to one of these intellectual trends. The people of Malaysia and Indonesia have disputed over each of these Islamic reflections more than other nations in this region. However, the situation is different in Thailand and the Philippines, as their people are facing religious-racial trends which regard Islam only in kinship, racial, ethnic, lingual and cultural perspective and religious theoretical issues are not considered as their important and daily matters. After Suharto (1998) and September 11 events (2001), Jihadi extremists penetrated East Asian regions. Because of economic pressure and confrontation with materialist modernism, globalization, capitalist consumerism, western intervention in Islamic countries, repression of Palestinian Muslims, US invasion of Afghanistan and improper intervention in the Balkans, many Muslims in this region inclined toward radical Islam and extremist interpretation of religion. Salafi reflections supported by Saudi Arabia from one side and the attitudes of nationalist and liberal intellectuals from other side advanced side by side; and sometimes they confronted each other for mutual interests.  }, keywords = {Malaysia,Jamaat-e-Islami,Mujahedin Malaysia,Wahhabism,Extremism,Ash’arism}, title_fa = {مالزی و افراط‌گرایی دینی}, abstract_fa = {در حال حاضر، انواع قرائت‌های مختلف و گاه متضاد از اسلام در این سرزمین وجود دارد و مسلمانان بومی، همواره به‌دنبال تقویت مبانی هویت خود، به‌مثابه اکثریت و یا اقلیت مسلمان در جنوب شرق آسیا با تمسّک به یکی از این جریان‌های فکری بوده‌اند. مردم کشورهای مالزی و اندونزی، بیش از دیگر ملل جنوب شرق آسیا به بحث و مناقشه درباره هریک از این تفکرات اسلامی می‌پردازند، اما وضعیت در تایلند و فیلیپین به گونه دیگری است، یعنی مردم این دو کشور اغلب با جریان‌سازی‌های دینی-نژادی روبه‌رو هستند و به اسلام، تنها از منظر خویشاوندی، نژادی، قومی، زبانی و در نهایت فرهنگی می‌نگرند و مسائل تئوریک شریعت، مسائل مهم و روز آنان تلقی نمی‌شود. پس از دوره سوهارتو (1998م) و نیز حادثه یازده سپتامبر 2001، افراط‌گرایان جهادی در منطقه شرق آسیا رسوخ پیدا کردند. فشارهای اقتصادی و مقابله با مدرنیسم مادی‌گرا و همین‌طور جریان جهانی شدن و طبیعت مصرف‌گرایی کاپیتالیسم، دخالت‌های غربی‌ها در کشورهای اسلامی و اعمال فشار و زور بر مسلمانان فلسطین، تجاوز آمریکا به افغانستان و دخالت نابه‌جا در منطقه بالکان، همگی دست‌ به‌دست هم دادند و سبب شدند تا بسیاری از مسلمانان این منطقه به‌سمت اسلام رادیکالی و قرائت افراط‌گرایانه از دین روی آورند. تفکرات سلفی با حمایت عربستان سعودی از یک‌سو و نگرش‌های روشنفکران ملی‌گرا و لیبرال از سوی دیگر، هر دو در کنار هم پیش می‌رفتند و گاه نیز بر سر منافع مشترک میان آن‌ها نزاع و درگیری شکل می‌گرفت.   }, keywords_fa = {مالزی,جماعت اسلامی,مجاهدین مالزی,وهابیت,افراط‌گرایی,اشعریسم}, url = {https://www.culturalrelation.ir/article_20237.html}, eprint = {https://www.culturalrelation.ir/article_20237_aa6f4ea166a8a0d1e983c8e6a0f1fa74.pdf} } @article { author = {Basiri, Mohammad-Ali and Baqeri, Mohsen}, title = {A Comparison between Islamic Resistance Discourse of Hezbollah in Lebanon with Salafi-Takfiri Discourse}, journal = {Journal of Cultural Relation}, volume = {1}, number = {1}, pages = {87-114}, year = {2015}, publisher = {Islamic Culture and Relation Organization Center for Cultural Studies}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The victory of the Islamic Revolution of Iran and the Zionist Regime invasion of South Lebanon in 1982 resulted in the creation of Hezbollah of Lebanon with the supports of Islamic Republic of Iran. This led into the birth of a discourse named as Lebanon’s Islamic Resistance which was originated from Shia Islam. Oppositely, a Salafi-Takfiri discourse came into being which was supported by the Wahabi regime of Saudi Arabia. Today, the recent events in Syria, Iraq and Yemen have resulted in the confrontation of these two courses. Therefore, the main question of this article is: What are the causes of contrast between the Islamic Resistance of Hezbollah in Lebanon and the anti-discourse of Salafi-Takfiri? It is presumed that the reason is “the different sources of identity and as a result the different identities of these two discourses.” The conclusion – which is carried out by using constructivist theory and descriptive-analytical methodology as well as by utilizing library and internet sources – shows that different definitions of values given by these two discourses on one side and the identity resulted from these values on the other side have caused the confrontation of identity and its benefits in the Middle East.  }, keywords = {Discourse of Islamic Resistance of Hezbollah in Lebanon,Salafi-Takfiri Discourse,Constructivist Theory,Islamic Republic of Iran,Saudi Arabia}, title_fa = {بررسی تطبیقی گفتمان مقاومت اسلامی حزب‌الله لبنان و گفتمان سلفی تکفیری}, abstract_fa = {پیروزی انقلاب اسلامی ایران و اشغال جنوب لبنان، به‌وسیله رژیم صهیونیستی در سال 1982 میلادی، به ایجاد و تکوین حزب‌الله لبنان با حمایت‌های نظام جمهوری اسلامی ایران منجر شد که نتیجه آن، پیدایش گفتمانی نشأت‌گرفته از اسلام شیعی با نام مقاومت اسلامی لبنان بود. درمقابل این امر، گفتمانی نیز با عنوان سلفی ـ تکفیری و با حمایت وهابیت حاکم بر عربستان سعودی متولد شد. در حال حاضر، وقایع سال‌های اخیر در کشورهای سوریه، عراق و یمن به تقابل این دو گفتمان منجر شده است. سوال اصلی مقاله عبارت است از این‌که علت تقابل گفتمان مقاومت اسلامی حزب‌الله لبنان با پادگفتمان سلفی - تکفیری چیست؟ فرضیه تحقیق عبارت است از این‌که علت تقابل این دو گفتمان، منابع متفاوت هویت‌ساز و به‌ تبع آن هویت‌های متفاوت این دو گفتمان است. نتایج بررسی موضوع که با به‌کارگیری نظریه سازه‌انگاری و با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و بهره‌گیری از منابع کتابخانه‌ای و اینترنتی انجام شده، نشان‌دهنده این است که تعریف متفاوت این دو گفتمان از ارزش‌ها، از یک ‌سو و هویت برآمده از این ارزش‌ها از ‌سوی دیگر، به تقابل هویت و منافع برخاسته از آن هویت در خاورمیانه انجامیده است.   }, keywords_fa = {گفتمان مقاومت اسلامی حزب‌الله لبنان,گفتمان سلفی‌گری- تکفیری,سازه‌انگاری,جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی}, url = {https://www.culturalrelation.ir/article_20239.html}, eprint = {https://www.culturalrelation.ir/article_20239_e6241cd6ea0462938adea00cdb0ebbe7.pdf} } @article { author = {Haji-Yousefi, Amir M.}, title = {New Opportunities for Cultural Exchanges between Iran and Europe in the Era of Extremism}, journal = {Journal of Cultural Relation}, volume = {1}, number = {1}, pages = {115-128}, year = {2015}, publisher = {Islamic Culture and Relation Organization Center for Cultural Studies}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {From the viewpoint of researchers, the escalation of extremism – especially in two strategic regions of the world, the Middle East and Europe – is somehow related to Islam. According to this approach, the emergence and empowerment of Right extremist and nationalist parties of Europe in the last two decades is related to the increasing presence of Islam in this region. Moreover, extremism in the Middle East and North Africa, especially after the rise of Taliban, Al-Qaeda and ISIS, is analyzed along with terms such as Islamism and Jihadism – which shows their religious and Islamic features. In this article – which simply declares a stance and viewpoint – an inquiry is made about opportunity or opportunities for cultural exchanges between Iran and Europe – with an emphasis on Sweden. From the perspective of this article, although the present conditions in the Middle East and Europe have created many threats because of religious and non-religious extremist groups, they have produced a historical opportunity for increasing and improving cultural activities and exchanges by acquainting the politicians with the strategic necessity of cross-cultural understanding in order to prevent extremism.  }, keywords = {New Opportunities for Cultural Exchanges between Iran and Europe in the Era of Extremism}, title_fa = {فرصت‌های جدید مراودات فرهنگی ایران و اروپا در عصر افراط‌گرایی}, abstract_fa = {از دید بسیاری از پژوهشگران، تشدید افراط‌گرایی، به‌ویژه در دو منطقه استراتژیک جهان، یعنی خاورمیانه و اروپا، به نحوی با دین اسلام مرتبط است. مطابق این دیدگاه، ظهور و قدرت گرفتن احزاب افراطی راست و ملی‌گرای اروپایی در دو دهه گذشته، با حضور فزاینده اسلام در اروپا ارتباط دارد. همچنین افراط‌گرایی در خاورمیانه و شمال آفریقا، به‌ویژه پس از ظهور طالبان، القاعده و داعش به موازات عناوینی چون اسلامیسم و جهادیسم که نشان‌دهنده ویژگی‌های دینی و اسلامی آن‌هاست، مورد تحلیل قرار می‌گیرد. در این نوشتار که صرفاً اعلام موضع و دیدگاه به‌شمار می‌رود به طرح این پرسش می‌پردازیم که ظهور و قدرت گرفتن افراط‌گرایی در اروپا، خاورمیانه و شمال آفریقا، چه فرصت یا فرصت‌هایی برای مراودات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اروپا، با تأکید بر کشور سوئد، فراهم ساخته است. از منظر این نوشتار، هرچند شرایط کنونی در خاورمیانه و اروپا، تحت تأثیر گروه‌های افراط‌گرای دینی و غیردینی تهدیدهای زیادی ایجاد کرده، اما فرصتی تاریخی نیز به‌وجود آورده و با آگاه ساختن سیاستمداران به ضرورت استراتژیک شناخت میان فرهنگی برای جلوگیری از افراط‌گرایی، فضا را برای فعالیت‌ها و افزایش مراودات فرهنگی بهبود بخشیده است.  }, keywords_fa = {واژه‌های کلیدی: افراط‌گرایی,خاورمیانه,اروپا,مراودات فرهنگی,ایران}, url = {https://www.culturalrelation.ir/article_20242.html}, eprint = {https://www.culturalrelation.ir/article_20242_acb88888e2147a6582d43b7b0a9a92bd.pdf} } @article { author = {Modir-Shanechi, Mohsen}, title = {The Role of Culture in the Development of National Power; Interaction Discourse, the Strategy for Confronting Extremism}, journal = {Journal of Cultural Relation}, volume = {1}, number = {1}, pages = {129-141}, year = {2015}, publisher = {Islamic Culture and Relation Organization Center for Cultural Studies}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The present article first mentions four practical tools of foreign policy of each country, which include diplomacy as a conventional and well-known tool, economic or financial-trade power, military force, and finally cultural or communication power. Then, it gives a logical explanation and analysis of the structure of power as well as cultural influence of media tool in international relations. The analysis of elements and capacities of cultural exchange especially in religious, theological, cultural, literary and civilizational fields is of great importance nowadays. Therefore, logical description of the relation of afore-mentioned categories with politics and its extension into regions around Iran is a necessity. Strategies and priorities affecting the adoption of interaction policy will be also investigated. After that some questions about the nature and quality of this discourse is raised. The paradigm of answering these questions is a combination of descriptive, analytical and prescriptive approach. At the end of this article, means of national power development and expansion of regional influence and status is suggested in accordance with interaction discourse. Thus, adopting and scheming models for optimum strategy in each of the areas of cooperation in Iranian foreign policy requires rigid and serious study and immediate dedication and attention.  }, keywords = {National Power,Discourse,Interaction Discourse,Extremism,Foreign Policy Strategies,Cultural Power,Media Tool}, title_fa = {نقش فرهنگ در توسعه قدرت ملی؛ گفتمان تعامل، راهبرد مقابله با افراط‌گرایی}, abstract_fa = {در این مقاله، پس از اشاره به ابزارهای چهارگانه کاربردی در سیاست خارجی یک کشور، شامل دیپلماسی به‌عنوان ابزار معمول و متعارف، قدرت اقتصادی یا مالی و تجاری، نیروی نظامی یا قوه قهریه و فرهنگ یا ارتباطات، و تبیین ابزار فرهنگی یا رسانه‌ای، به توضیح عناصر و پتانسیل‌های تعاملات فرهنگی در عرصه‌های دینی، مذهبی، فرهنگی، ادبی و تمدنی پرداخته می‌شود و نقش هر یک از این موارد، در ارتباط با قلمروهای سیاسی پیرامونی ایران بررسی و واکاوی می‌گردد. روش به‌کار گرفته شده در این مقاله، طرح پرسش‌هایی مرتبط با چیستی، چرایی و چگونگی به‌کارگیری راهبردها و اولویت‌های راهبردی در این مسیر بوده و با تبیین آمیزه‌ای از سه سطح تحلیل توصیفی، تحلیلی و تجویزی، پیشنهادهایی برای ارتقای قدرت ملی و جایگاه منطقه‌ای ایران براساس رویکرد تعاملی گفتمانی و نحوه اتخاذ راهبردهای بهینه در هر قلمرو مشترک ارائه می‌شود.}, keywords_fa = {قدرت ملی,گفتمان,گفتمان تعامل,افراط‌گرایی,راهبردهای سیاست خارجی,قدرت فرهنگی,ابزار رسانه‌ای}, url = {https://www.culturalrelation.ir/article_20243.html}, eprint = {https://www.culturalrelation.ir/article_20243_3f83f0fde80b43ef418e2ecde919ac75.pdf} } @article { author = {Vaseq, Mahmud and Aqa’i, Vahid}, title = {Evaluation of Religious Ideas and Beliefs of Extremist and Terrorist Groups in the Islamic World Case Studies: ISIS and Al-Nusra Front (Jabhat al-Nusra)}, journal = {Journal of Cultural Relation}, volume = {1}, number = {1}, pages = {141-161}, year = {2015}, publisher = {Islamic Culture and Relation Organization Center for Cultural Studies}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In recent decades, some extremist and terrorist groups have evolved in some Islamic countries such as Afghanistan, Pakistan, Iraq and Syria that have committed extensive violent and terrorist measures. Almost all these groups have Salafi ideological and religious ideas affiliated with Wahhabi and Deobandi sects on which they justify their activities. The most important extremist and terrorist groups, affiliated with Wahhabi and Deobandi movements are ISIS and Al-Nusr Front (Jabhat al-Nusra) which have significantly grown in Iraq and Syria and are extending the purview of their influence by the supports of Arab countries in the region. The growth of the activities and the extension of influence of these two groups – which have many similarities – have had destructive strategic consequences for the Islamic world. This article – which is rendered in descriptive-analytical method – while evaluating religious ideas and beliefs of these two groups, examines and analyzes their methods of leverage and the geopolitical consequences of their presence and growth in Islamic countries. The findings show that although ISIS and Al-Nusra Front (Jabhat al-Nusra) have many similarities, they use different tactics for extension of their influence in the Islamic world. On the other hand, the growth and spread of these movements in the Islamic world has entailed geopolitical consequences such as growth and expansion of terrorism and terrorist attacks, violence and religious sectarianism, negative portrayal of Islam and Muslims (Islamophobia), and finally, the increase of bankrupt Islamic countries and decrease of geopolitical weight of Islamic world.  }, keywords = {ISIS,Al-Nusra Front (Jabhat al-Nusra),Wahhabism,Deobandi,Islamic world}, title_fa = {ارزیابی اندیشه‌ها و باورهای مذهبی گروه‌های افراطی و تروریستی در جهان اسلام نمونه موردی: داعش و جبهه النصره}, abstract_fa = {در چند دهه اخیر، برخی گروه های‌ افراطی و تروریستی، در تعدادی از کشورهای اسلامی، مانند افغانستان، پاکستان، عراق و سوریه شکل ‌گرفتند تا اقدامات خشونت‌آمیز و تروریستی گسترده‌ای را مرتکب ‌شوند. تقریباً تمام این گروه‌ها، دارای اندیشه‌های مذهبی و ایدئولوژیک سلفی وابسته به فرقه‌های وهابیت و دیوبندی هستند که براساس آن،‌ اقدامات خود را توجیه شرعی و دینی می‌کنند. از مهم‌ترین گروه‌های افراطی و تروریستی وابسته به جریان وهابیت و دیوبندی، می‌توان داعش و جبهه النصره را نام برد که در چند سال اخیر، در عراق و سوریه رشد قابل‌توجهی کرده‌اند و با حمایت برخی از کشورهای عربی منطقه، درحال ‌توسعه قلمروی نفوذ خود هستند. رشد فعالیت و توسعه نفوذ این دو گروه، که شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند، پیامدهای ژئوپلیتیکی مخربی برای جهان اسلام به همراه داشته است. در این مقاله که به روش توصیفی ـ تحلیلی ارائه می‌شود، ضمن ارزیابی اندیشه‌ها و باورهای مذهبی این دو گروه، روش‌های نفوذ و پیامدهای ژئوپلیتیکی حضور و رشد آن‌ها در کشورهای اسلامی مورد بررسی و تجزیه ‌و تحلیل قرار می‌گیرد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد که داعش و جبهه النصره، اگرچه دارای شباهت‌های زیادی با یکدیگرند، اما برای گسترش حوزه نفوذ خود در جهان اسلام از تاکتیک‌های متفاوتی استفاده می‌کنند. ازسوی دیگر، رشد و گسترش این نوع جریان‌ها در جهان اسلام، پیامدهای ژئوپلیتیکی، همچون رشد و گسترش تروریسم و حملات تروریستی، خشونت و فرقه‌گرایی مذهبی، تصویرسازی منفی از اسلام و مسلمانان و در نهایت افزایش تعداد کشورهای ورشکسته مسلمان و کاهش وزن ژئوپلیتیکی جهان اسلام را به‌دنبال داشته است.    }, keywords_fa = {داعش,جبهه النصره,وهابیت,دیوبندی,جهان اسلام}, url = {https://www.culturalrelation.ir/article_20245.html}, eprint = {https://www.culturalrelation.ir/article_20245_58c7846fea8c33aaf3446cc1d6e0b480.pdf} }