@article { author = {saki, saeid and pourhasan, naser and mahdizadeh, sayedeh haleh}, title = {The Impact of Imam Khomeini’s Political Islam vis-à-vis the Salafi-Takfiri Islam of Wahhabism on International Peace and Security}, journal = {Journal of Cultural Relation}, volume = {4}, number = {8}, pages = {1-28}, year = {2019}, publisher = {Islamic Culture and Relation Organization Center for Cultural Studies}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Abstract Security constitutes one of the fundamental aspects of interaction among humans begins on which a large number of research works have taken place. The ideological deviation and the growth of deviant intellectual trends have always been the major factors in undermining security at national and international levels. From among these deviant trends mention should be made of the Wahhabi school of thought, which - by outlining a Salafi-Takfiri interpretation of Islam - has been supporting radical terrorist groups such as Al-Qaeda, Taliban and the ISIS, causing insecurity in the Muslim world and being recognized as threat to international security. On the other hand, there is the political Islam of Imam Khomeini (RA), which - by relying on true Islamic foundations and teaching - has been trying to create an awareness in world public opinion that what the biased media projects about Islam is false and contrary to the real values that Islam stands for. Moreover, Imam Khomeini’s political Islam is also indicative of the true Islamic teachings vis-à-vis what the deviant Wahhabi-Takfiri trend stands for and projects. The aim of this paper is to make a comparative study of Imam Khomeini’s understanding of political Islam and the Wahhabi interpretation of Islam and the role these two schools have been playing in spreading peace and security and/or being a threat to it at the regional and international levels. The findings of this text-based research work indicate that not only the Salafi-Takfiri interpretation of Islam has not contributed to peace and security, but has, to the contrary, resulted in the formation of terrorist groups by spreading deviated thoughts and encouraging hatred and animosity towards those who do not approve of their views and thoughts. Contrary to what Wahhabism and it Salafi-Takfiri interpretation of Islamic teachings has been trying to spread, Imam Khomeini’s politicalIslamstands for such principles and values as confronting terrorism, human rights, human dignity and peaceful coexistence, etc. as well as promoting peace and security among state-nations.}, keywords = {Keywords: Islamism,Imam Khomeini (R.A.),Iran,Saudi Arabia,Wahhabism,Security}, title_fa = {بررسی مقایسه ای بازتاب های اسلام سیاسی امام خمینی (ره) و اسلام سلفی ـ تکفیری وهابیت بر صلح و امنیت بین المللی}, abstract_fa = {امنیت از جمله مقوله های اساسی در تعاملات میان انسان هاست که بررسی آن موضوع تحقیقات بسیاری بوده است. کج روی ایدئولوژیک و رشد جریان های فکری انحرافی همواره از عوامل مهم در تضعیف امنیت در سطح ملی و سیستمی (بین المللی) بوده است. از جمله این جریان های انحرافی، تفکر وهابیت است که با ارائه قرائتی سلفی و تکفیر گرایانه از اسلام همواره با حمایت از گروه های تند رو تروریستی نظیر القاعده و طالبان بستر ساز ناامنی در جهان اسلام بوده و به عنوان عنصر نامطلوب امنیتی در سطح بین الملل شناخته می شود. در مقابل تفکر وهابیت، اسلامگرایی سیاسی امام خمینی (ره) قرار دارد که با تکیه بر مبانی اصیل اسلامی سعی دارد که نخست نشان دهد آنچه که رسانه های معاند با اسلام در جهان منشر می سازند خلاف واقعیت است و ثانیاً تفاوت میان اسلام حقیقی و جریان انحرافی سلفی گرایی وهابیت را روشن سازد و متعاقب آن با گسترش آموزه های اصیل اسلامی صلح را در جهان گسترش دهد. مسأله اصلی در این نوشتار این است که اسلامگرایی سیاسی امام خمینی (ره) و قرائت وهابیت از اسلام، هریک چه نقشی در افزایش یا کاهش امنیت در سطح بین المللی داشته اند. یافته های تحقیق به شیوه کتابخانه ای نشان می دهند که قرائت سلفی ـ تکفیرگرایانه وهابیت از اسلام نه تنها کمکی به تأمین امنیت بین المللی نکرده است، بلکه با تزریق تفکرت انحرافی همچون جهاد ابتدایی در ذهن گروه های تروریستی، خوراک فکری لازم جهت اقدامات خصمانه این گروه ها را فراهم ساخته است. در مقابل اسلامگرایی سیاسی امام خمینی (ره) قرار دارد که با آموزه هایی چون مبارزه با تروریسم، حقوق بشر، کرامت انسانی و ... همواره بستر ساز صلح میان دولت ـ ملت ها بوده است.}, keywords_fa = {اسلام گرایی,امام خمینی (ره),ایران,عربستان,وهابیت,امنیت}, url = {https://www.culturalrelation.ir/article_35262.html}, eprint = {https://www.culturalrelation.ir/article_35262_e39593ade3c424b152b8d920bae260d1.pdf} } @article { author = {r, s and w, w}, title = {The Phenomenon of Takfiri Extremism, the Causes of its Emergence and the Role of Islamic Scholars in Confronting It}, journal = {Journal of Cultural Relation}, volume = {4}, number = {8}, pages = {29-52}, year = {2019}, publisher = {Islamic Culture and Relation Organization Center for Cultural Studies}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {  Abstract The dreadful effects of radicalism and increasing violence and crimes by the Takfiri groups call for a proper and rapid struggle against this ominous phenomenon and eradication of this plague the dimensions and extent of which are on the increase. Although every member of the society must endeavor to prevent this crisis, with all in their power, the role of the religious scholars (Ulema) is this regard is much higher than the other strata of Islamic societies. By adopting an analytical-descriptive methodology, the present research work intends to review the challenges posed by extremism, violence and Takfir in our times and examine the causes of inclination towards this phenomenon on the part of some people. Furthermore, keeping in view the efforts made by the enemies in spreading Islamophobia and projecting an unreal image of Muslims in world public opinion the researchers tend to enumerate some of the responsibilities of Islamic scholars such as: explaining Islam’s stand on Takfir and excommunication of others and violation of their rights, propagating the true essence of Islam and Islamic compassion, institutionalizing Islamic teachings and doctrines in the society, reforming the Islamic educational methods as per the requirements of the day and spreading Islamic awareness, etc. in confronting the existing crisis.}, keywords = {Keywords: Religious Scholars (Ulema),Shia,Sunni,Violence,takfir}, title_fa = {پدیده افراط‌گرایی و تکفیر در عصر حاضر، علل ظهور و نقش علمای اسلام در مقابله با آن}, abstract_fa = {آثار هولناک تندروی‌ها، خشونت‌ها وجنایات روزافزون گروه‌های تکفیری، لزوم مبارزه‌ی صحیح وسریع با این پدیده‌ی شوم و ریشه‌کن نمودن این آفتی را که ابعاد و دامنه‌‌ی آن روبه گسترش است، دوچندان می‌کند. هرچند هر فردی ازافراد جامعه، باید به نوبه‌‌ی خود و باتمام آن‌چه دراختیار وتوان دارد، در راه مهار این بحران گام بردارد، اما نقش علمای دین دراین میان بسیار پررنگتر از سایر اقشار جامعه است. پژوهش حاضر با رویکردی تحلیلی-توصیفی به‌بررسی چالش‌ افراط‌گرایی، خشونت وتکفیر در عصر حاضر پرداخته وعلل گرایش افراد به خشونت وافراط را بیان می‌دارد و بانظر به تلاش دشمنان برای ایجاد اسلام‌هراسی وترسیم چهره‌ای غیرواقعی ازمسلمانان دراذهان عمومی، برخی ازمسؤولیت‌های علمای دین هم‌چون: تبیین مواضع اسلام درخصوص تکفیر دیگران وتعدی به حقوق آن‌ها، بازگو نمودن حقیقت اسلام وتسامح وعطوفت اسلامی، نهادینه‌کردن آموزه‌های دینی درافکار جامعه، اصلاح مناهج تعلیم وتربیت اسلامی مطابق با نیاز روز، آموزش دانش‌آموختگانی آگاه و... را درمواجهه با این بحران‌‌ها برمی‌شمرد.}, keywords_fa = {علمای دین,شیعه,سنی,خشونت,تکفیر}, url = {https://www.culturalrelation.ir/article_35263.html}, eprint = {https://www.culturalrelation.ir/article_35263_e1d0276dffa7bd47cfa205af131c9710.pdf} } @article { author = {Moradi, Abdolah}, title = {Fundamental Normative Frameworks in the Salafi Discourse and Change in the Functionality of Extremist Groups}, journal = {Journal of Cultural Relation}, volume = {4}, number = {8}, pages = {53-82}, year = {2019}, publisher = {Islamic Culture and Relation Organization Center for Cultural Studies}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Salafism and extremist violence, which have emerged in the form of Takfirism in the recent past, constitute one of the most important security issues in the world of Islam and at the international level. Understanding extremism requires a systematic study of this phenomenon and looking at the essence and nature of Salafi extremist groups in a historical context influenced by certain political and social developments. Thus, the purpose of this paper is to look into the normative frameworks of the Salafi discourse and examine how the role and functionality of the Salafi extremist groups are determined. In the course of the research it was observed that while, on the one hand, the existing extremist Salafi trends share certain common norms, they have, on the other hand, undergone some changes in their functionality because of the differences in understanding the exiting situations. The main hypothesis of this paper is that the internal normative framework of the Salafi discourse is supposedly based on such concepts as monotheism, the religious understanding of Salaf (lit. predecessors, derived from the expression of “al-salaf al-ṣāliḥ”, or the pious predecessors, often taken to be the first three generations of Muslims), etc. and such beliefs as innovation, ignorance etc. as well as behavioral rules derived from such conceptions as takfir and jihad on this basis of which their struggle for achieving power has been through the use of violence and arrogance with the false claim of reviving the Islamic caliphate. However, despite the consistency in the internal normative elements of these trends, the external objective changes have led to the formation of three different types of functionalities in the form of three extremist Salafi generations lie Al-Qaeda, Taliban and the ISIS.}, keywords = {Keywords: Islamic Movement,Salafi Extremism,takfir,Jihad,Al-Qaeda,ISIS}, title_fa = {چارچوب های هنجاری پایه در گفتمان سلفی و تحول در کنش گری گروههای افراطی}, abstract_fa = {سلفی گری و خشونت افراطی در قالب تکفیرگرایی از مهمترین مسائل امنیتی در جهان اسلام و فراتر از آن در سطح نظام بین الملل است. به نظر می رسد فهم افراط گرایی مستلزم مطالعه ای روشمند و با نگاه به هویت یابی افراط گرایی سلفی در یک بستر تاریخی متاثر از تحولات سیاسی و اجتماعی صورت می پذیرد. بر همین اساس پرسش اصلی این مقاله این است که؛ «گفتمان سلفی واجد چه چارچوب های هنجاری ای می باشد؟ و بر این اساس تحول کنشی و نقش پذیری گروههای سلفی افراطی چگونه تبیین می شود؟» چه اینکه جریان سلفی افراطی معاصر، ضمن بهره گیری از هنجارهای مشترک پایه، اما به واسطه ادارک های متفاوت از وضعیت پیشرو، دچار تحولاتی در نوع و شیوه کنشگری شده اند. بر این اساس فرضیه اصلی اینگونه طرح می گردد که؛ «چارچوب هنجاری درونی گفتمان سلفی مبتنی بر معانی؛ توحید، فهم دینی سلف و ... باورهایی نظیر؛ بدعت، جاهلیت و ... قواعد رفتاری مبتنی بر؛ تکفیر و جهاد تعریف می شود و بر این اساس آنان مبارزه برای کسب قدرت را از طریق کاربرد خشونت و حربه تکفیر پی گرفته تا خلافت اسلامی را احیا نمایند. اما علیرغم ثبات عناصر هنجاری درونی، تحولات عینی بیرونی باعث شکل گیری سه نوع کنشگری متفاوت در قالب سه نسل سلفی افراطی از القاعده تا داعش شده است.»}, keywords_fa = {جنبش اسلامی,سلفی-افراطی,تکفیر,جهاد,القاعده,داعش}, url = {https://www.culturalrelation.ir/article_35264.html}, eprint = {https://www.culturalrelation.ir/article_35264_0feec8c7da1626c2bb26c037d03cac08.pdf} } @article { author = {nejatiarani, mohammadrasoul and Derakhsheh, Jalal}, title = {The Islamic Revolution of Iran and the Muslim Brotherhood of Egypt: A Comparative Study of their Models of Political Islam}, journal = {Journal of Cultural Relation}, volume = {4}, number = {8}, pages = {83-108}, year = {2019}, publisher = {Islamic Culture and Relation Organization Center for Cultural Studies}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Abstract This paper intends to review and examine the political foundations and principles of the Islamic Revolution of Iran and the Muslim Brotherhood Movement of Egypt as two models of political Islam in West Asia. Even though both these models of political Islam emphasize on a return to true Islam and setting up an Islamic state, their perceptions of Islam are quite different. With the view to coming up with a successful model of political Islam capable of providing the Muslims with proper guidance for setting up an ideal Islamic society the two have been in relationship and rivalry over the recent decades. These two models consider their main rivals in political and social arenas to be despotism, colonialism and underdevelopment of Muslims and try to eliminate the systems dominating and controlling the world of Islam and set up an ideal system based on Islamic Shariah. In spite of long geographical distance between the two, there exist some similarities in their political principles and they have had some impact on each other. The factors that cause closeness between these two models of political Islam include: belief in the inseparability of religion from politics, the ideal of establishment of an Islamic state, independence, struggle against colonialism, justice, unity in the Muslim Ummah, abstinence from sectarianism and support to the Palestinian cause as the first priority of the world of Islam. Thus, the main objective of this paper is to identify the similarities between the Islamic Revolution of Iran and the Muslim Brotherhood of Egypt with respect to principles of political Islam Moreover, the researchers also intend to determine as to why - in spite of the existing similarities - one of these models of political Islam has managed to succeed in establishing a ruling system, while the other one has failed in achieving its objective in this regard despite having access to favorable condition. The researchers believe that the revival of religious concepts by the Islamic Revolution in the modern times, the most prominent of which has been the theory of Velayat-e Faqih, as well as the civilization-oriented approach of this Revolution has been the main cause of its success. Whereas, on the other hand, the negligence of the basic principles of the Muslim Brotherhood has been the cause of the failure of this great Islamic movement.}, keywords = {Keywords: Political Islam,the Muslim Brotherhood,the Islamic Revolution,Establishment of State}, title_fa = {مطالعه تطبیقی الگوی اسلام سیاسی انقلاب اسلامی ایران و اخوان المسلمین مصر}, abstract_fa = { این مقاله به بررسی مبانی و مولفه های سیاسی انقلاب اسلامی ایران و جنبش اخوان المسلمین مصر به عنوان دو الگوی اسلام سیاسی در منطقه حساس غرب آسیا، می‌پردازد. این دو الگوی اسلام سیاسی یعنی انقلاب اسلامی ایران و اخوان المسلمین مصر هر دو بر بازگشت به اسلام راستین و حقیقی تاکید دارند، حال آنکه قرائت‌های آنان از اسلام متفاوت است. این دو در دهه‌های اخیر برای ارائه الگویی موفق از اسلام سیاسی که راهگشا و راهنمای مسلمین در جهت رسیدن به جامعه مطلوب و اسلامی باشد با یکدیگر ارتباط و رقابت مثبت داشته‌اند. هر دو الگو، رقیب اصلی خود در عرصه ‌ی سیاسی و اجتماعی را استبداد، استعمار و عقب ماندگی مسلمین می دانند و سعی دارند با از میان بردن نظام‌های حاکم مسلط بر جهان اسلام، به نظام سازی مطلوب خود بر مبنای شریعت بپردازند. این دو الگو با وجود فاصله جغرافیای به دلیل شباهت در اصول سیاسی، در بسیاری از موارد بر یکدیگر تاثیر و تاثر داشته‌اند. شباهت در مولفه های فکری چون اعتقاد به عدم جدایی دین از سیاست، تشکیل حکومت اسلامی، استقلال و مبارزه با استعمار، عدالت خواهی، وحدت امت اسلامی و دوری از فرقه گرایی، توجه به مسئله فلسطین به عنوان مسئله اول جهان اسلام سبب نزدیکی این دو الگوی اسلام سیاسی بایکدیگر بوده است. از این رو سئوال اصلی در این پژوهش آن است که اخوان المسلمین مصر و انقلاب اسلامی ایران در اصول مبتنی بر اسلام سیاسی چه شباهت هایی با یکدیگر دارند و دیگر آنکه با وجود شباهت در اصول چرا یکی از این دو الگوی اسلام سیاسی در محیط و فضای سیاسی به توفیق دست یافته و به مرحله نظام سازی رسیده است و دیگری با وجود فراهم بودن شرایط به توفیق نرسیده و ناکام بوده است. واژگان کلیدی : اسلام سیاسی، اخوان المسلمین، انقلاب اسلامی}, keywords_fa = {واژگان کلیدی : اسلام سیاسی,اخوان المسلمین,انقلاب اسلامی}, url = {https://www.culturalrelation.ir/article_35265.html}, eprint = {https://www.culturalrelation.ir/article_35265_ae2741d627915f7107eb9fa383ded648.pdf} } @article { author = {aboutalebi, abbas and Shakouri, Abolfazl}, title = {The Role of Darul Uloom Deoband in the Formation of Religious Extremism: The Case Study of the Thought Foundations of Taliban}, journal = {Journal of Cultural Relation}, volume = {4}, number = {8}, pages = {109-130}, year = {2019}, publisher = {Islamic Culture and Relation Organization Center for Cultural Studies}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Abstract One of the schools of thought influenced by Salafism is the Deobandi school of India. Inspired by Shah Waliullah Dehlawi’s thoughts, this jurisprudential school of thought was founded in the 19th century C.E. and by adopting an anti-colonialist policy and relying on "Jihadism" struggled against the British colonialism in India. Following India’s independence from England it began to gradually form an Islamic movement, by spreading its religious and political views through its Darul Ulooms, that played an influential role in the emergence of extremist groups like Taliban. By keeping in view that Deobandi thoughts form one of the most important fundamentalist movements in the Indian Subcontinent and its profound religious and ideological impact on Taliban, the proof of which is that many of Taliban’s top ranking leaders received their religious education from Deoband Darul Uloom, this research paper intends to examines the intellectual and ideological foundations of the Taliban Movement. The hypothesis of the paper is that the Deobandi School is one of the most important Islamic fundamentalist movements in the Indian subcontinent that has had the most religious and ideological impact on Taliban through the religious training of Taliban scholars in Deobandi schools. In order to prove this claim, the researchers have made a review of the intellectual and ideological roots of the Taliban movement by using library-based resources and applying an analytical-descriptive research methodology.}, keywords = {Keywords: Deobandi,Salafism,Taliban,Afghanistan,Extremism}, title_fa = {نقش مدارس مذهبی دِیوبندیه در شکل گیری افراط گرایی دینی (مطالعه موردی ؛ مبانی فکری جنبش طالبان)}, abstract_fa = {یکی از مکتب‌های فکری تحت تأثیر سلفی‌گری در شبه قاره هند،« مکتب دیوبندی» است. مکتب فقهی دیوبندیه، در قرن نوزدهم با الهام از اندیشه های شاه ولی الله دهلوی و با مشی ضد استعماری و با تکیه بر «جهاد گرایی» در برابر کفار،با استعمار بریتانیا در هندوستان مبارزه می‌کرد؛ و از این رو توانست به تدریج نهضتی اسلامی در شبه قاره هند پدید آورد ؛که با نشر و گسترش اندیشه های دینی و سیاسی و از طریق مکاتب دارالعلوم ،در ظهور گروه‌های افراطی، نظیر طالبان تاثیرگذار باشد.جنبش طالبان هم ابتدا با مشی ضد استعماری مبتنی بر جهاد با کفار، با تاثیر پذیری از اندیشه های بزرگان دیوبند شکل گرفت؛ و تعلیمات مذهبی بزرگان طالبان در مدارس دیوبندی گواهی بر این ادعاست. این پژوهش ریشه‌های شکل‌گیری گروه طالبان را با مفروض گرفتن این نکته که؛عملکرد جنبش طالبان نشانگر تأثیرپذیری آنها از جریانات سلفی‌گری به خصوص تفکرات مدرسه دینی «دیوبندیه» می باشد؛ و اندیشه سیاسی طالبان نشأت گرفته از اندیشه‌های شاه ولی‌الله و مدارس دیوبندی می باشد، را مورد تحلیل وبررسی قرار می دهد. روش پژوهش این تحقیق، توصیفی و تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و اسنادی می‌باشد}, keywords_fa = {دیوبند,سلفی گری,مکتب دیوبندیه,طالبان,افغانستان}, url = {https://www.culturalrelation.ir/article_35266.html}, eprint = {https://www.culturalrelation.ir/article_35266_3cda3513a02c6afa4f3eea93bee17a6d.pdf} } @article { author = {Nekooi, Seyed Ahmad}, title = {The Challenges Posed by the Salafi-Jihadist Groups to Convergence in the Middle East}, journal = {Journal of Cultural Relation}, volume = {4}, number = {8}, pages = {131-158}, year = {2019}, publisher = {Islamic Culture and Relation Organization Center for Cultural Studies}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Abstract The Middle East has always been facing a variety of crises and conflicts over the past century. Owing to several developments in this region in the post-2011 years there have emerged a number of Salafi-Jihadist groups the most dreadful of which has been the self-proclaimed caliphate of the ISIS (so called Islamic State of Iraq and Syria). The emergence of ISIS has resulted in the formation of a number of confrontations in the Middle East obscuring and complicating the future of this important region. Keeping this in view, the present research work intends to look into the challenges posed to convergence in the Middle East following the emergence of the Jihadist groups; particularly the ISIS. The findings of the research indicate that after the emergence and coming to power of Salafi-jihadist groups, a wide range of regional and trans-regional conflicts have taken place in the Middle East causing obstacle to the trend of convergence in the region. By the same token, based on the theoretical from of this research, the findings also show that convergence in the Middle East calls for four preconditions, which include: a) desire on the part of governments and nations; b) common economic interests; c) common understanding about existing interests and threats; and d) consensus over cultural commonalities. The emergence of Salafi-jihadist group’s, however, prove that none of these preconditions for the promotion of convergence are currently present in the region. As a matter of fact, following the emergence and significant presence of Salafi-jihadist groups, especially ISIS, the Middle East region may be referred to as a region ridden with a series of complicated conflicts and contradictions.}, keywords = {Keywords: Middle East,Regional Convergence,Salafi-Jihadist Groups,ISIS,Al-Qaeda,Islamic Republic of Iran}, title_fa = {چالش گروه‌های سلفی جهادی برای هم‌گرایی در خاورمیانه}, abstract_fa = {منطقه خاورمیانه طی یک قرن گذشته همواره با انواع بحران‌ها و نزاع‌های فراگیر مواجه بوده است. در خارومیانه جدید یعنی در سال‌های بعد از 2011 در نتیجه خلاء‌های به وجود آمده گروه‌های سلفی جهادی در منطقه رشد پیدا کردند و مخوف‌ترین آن‌ها در قالب خلافت خودخوانده داعش پدیدار شد. در وضعیت پس از ظهور داعش، روندی از تقابل‌ها در خارومیانه شکل گرفت و آینده منطقه به عنوان مساله‌ای مهم مطرح شد. در همین راستا، در پژوهش حاضر این پرسش مطرح شد که «ظهور گروه‌های جهادی، به طور ویژه داعش، چه چالش‌های را برای هم‌گرایی در خاورمیانه ایجاد کرده است؟» بر اساس یافته‌های پژوهش در خاورمیانه بعد از ظهور و قدرت‌گیری گروه‌های سلفی جهادی، گستره‌ای وسیع از تقابل‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای شکل گرفته که روند همگرایی را با موانعی بزرگ ایجاد کرده است. یافته‌ها بر اساس چارچوب نظری پژوهش نشان می‌دهند که برای همگرایی در خارومیانه چهار پیش‌شرط شامل خواست دولت‌ها و ملت‌ها، منافع مشترک اقتصادی، خوانش مشترک از منافع و تهدیدات و تجانس و اشتراکات فرهنگی حیاتی به نظر می‌رسند، اما معادلات منطقه پس از ظهور گروه‌های سلفی جهادی نشان می‌دهد که هیچ یک از این شروط برای ایجاد همگرایی در منطقه وجود ندارد. در حقیقت خاورمیانه پس از ظهور و حضور چشم‌گیر گروه‌های سلفی جهادی، به ویژه داعش را می‌توان، مجموعه‌ای از نزاع‌ها و تقابل‌های غیرقابل‌حل ارزیابی کرد}, keywords_fa = {: خاورمیانه,همگرایی منطقه‌ای,گروه‌های سلفی جهادی,داعش,القاعده,جمهوری اسلامی ایران}, url = {https://www.culturalrelation.ir/article_35267.html}, eprint = {https://www.culturalrelation.ir/article_35267_ce20a29564605bc60c71207b3533670c.pdf} }