@article { author = {saki, saeid and pourhasan, naser and mahdizadeh, sayedeh haleh}, title = {The Impact of Imam Khomeini’s Political Islam vis-à-vis the Salafi-Takfiri Islam of Wahhabism on International Peace and Security}, journal = {Journal of Cultural Relation}, volume = {4}, number = {8}, pages = {1-28}, year = {2019}, publisher = {Islamic Culture and Relation Organization Center for Cultural Studies}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Abstract Security constitutes one of the fundamental aspects of interaction among humans begins on which a large number of research works have taken place. The ideological deviation and the growth of deviant intellectual trends have always been the major factors in undermining security at national and international levels. From among these deviant trends mention should be made of the Wahhabi school of thought, which - by outlining a Salafi-Takfiri interpretation of Islam - has been supporting radical terrorist groups such as Al-Qaeda, Taliban and the ISIS, causing insecurity in the Muslim world and being recognized as threat to international security. On the other hand, there is the political Islam of Imam Khomeini (RA), which - by relying on true Islamic foundations and teaching - has been trying to create an awareness in world public opinion that what the biased media projects about Islam is false and contrary to the real values that Islam stands for. Moreover, Imam Khomeini’s political Islam is also indicative of the true Islamic teachings vis-à-vis what the deviant Wahhabi-Takfiri trend stands for and projects. The aim of this paper is to make a comparative study of Imam Khomeini’s understanding of political Islam and the Wahhabi interpretation of Islam and the role these two schools have been playing in spreading peace and security and/or being a threat to it at the regional and international levels. The findings of this text-based research work indicate that not only the Salafi-Takfiri interpretation of Islam has not contributed to peace and security, but has, to the contrary, resulted in the formation of terrorist groups by spreading deviated thoughts and encouraging hatred and animosity towards those who do not approve of their views and thoughts. Contrary to what Wahhabism and it Salafi-Takfiri interpretation of Islamic teachings has been trying to spread, Imam Khomeini’s politicalIslamstands for such principles and values as confronting terrorism, human rights, human dignity and peaceful coexistence, etc. as well as promoting peace and security among state-nations.}, keywords = {Keywords: Islamism,Imam Khomeini (R.A.),Iran,Saudi Arabia,Wahhabism,Security}, title_fa = {بررسی مقایسه ای بازتاب های اسلام سیاسی امام خمینی (ره) و اسلام سلفی ـ تکفیری وهابیت بر صلح و امنیت بین المللی}, abstract_fa = {امنیت از جمله مقوله های اساسی در تعاملات میان انسان هاست که بررسی آن موضوع تحقیقات بسیاری بوده است. کج روی ایدئولوژیک و رشد جریان های فکری انحرافی همواره از عوامل مهم در تضعیف امنیت در سطح ملی و سیستمی (بین المللی) بوده است. از جمله این جریان های انحرافی، تفکر وهابیت است که با ارائه قرائتی سلفی و تکفیر گرایانه از اسلام همواره با حمایت از گروه های تند رو تروریستی نظیر القاعده و طالبان بستر ساز ناامنی در جهان اسلام بوده و به عنوان عنصر نامطلوب امنیتی در سطح بین الملل شناخته می شود. در مقابل تفکر وهابیت، اسلامگرایی سیاسی امام خمینی (ره) قرار دارد که با تکیه بر مبانی اصیل اسلامی سعی دارد که نخست نشان دهد آنچه که رسانه های معاند با اسلام در جهان منشر می سازند خلاف واقعیت است و ثانیاً تفاوت میان اسلام حقیقی و جریان انحرافی سلفی گرایی وهابیت را روشن سازد و متعاقب آن با گسترش آموزه های اصیل اسلامی صلح را در جهان گسترش دهد. مسأله اصلی در این نوشتار این است که اسلامگرایی سیاسی امام خمینی (ره) و قرائت وهابیت از اسلام، هریک چه نقشی در افزایش یا کاهش امنیت در سطح بین المللی داشته اند. یافته های تحقیق به شیوه کتابخانه ای نشان می دهند که قرائت سلفی ـ تکفیرگرایانه وهابیت از اسلام نه تنها کمکی به تأمین امنیت بین المللی نکرده است، بلکه با تزریق تفکرت انحرافی همچون جهاد ابتدایی در ذهن گروه های تروریستی، خوراک فکری لازم جهت اقدامات خصمانه این گروه ها را فراهم ساخته است. در مقابل اسلامگرایی سیاسی امام خمینی (ره) قرار دارد که با آموزه هایی چون مبارزه با تروریسم، حقوق بشر، کرامت انسانی و ... همواره بستر ساز صلح میان دولت ـ ملت ها بوده است.}, keywords_fa = {اسلام گرایی,امام خمینی (ره),ایران,عربستان,وهابیت,امنیت}, url = {https://www.culturalrelation.ir/article_35262.html}, eprint = {https://www.culturalrelation.ir/article_35262_e39593ade3c424b152b8d920bae260d1.pdf} }