@article { author = {aboutalebi, abbas and Shakouri, Abolfazl}, title = {The Role of Darul Uloom Deoband in the Formation of Religious Extremism: The Case Study of the Thought Foundations of Taliban}, journal = {Journal of Cultural Relation}, volume = {4}, number = {8}, pages = {109-130}, year = {2019}, publisher = {Islamic Culture and Relation Organization Center for Cultural Studies}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Abstract One of the schools of thought influenced by Salafism is the Deobandi school of India. Inspired by Shah Waliullah Dehlawi’s thoughts, this jurisprudential school of thought was founded in the 19th century C.E. and by adopting an anti-colonialist policy and relying on "Jihadism" struggled against the British colonialism in India. Following India’s independence from England it began to gradually form an Islamic movement, by spreading its religious and political views through its Darul Ulooms, that played an influential role in the emergence of extremist groups like Taliban. By keeping in view that Deobandi thoughts form one of the most important fundamentalist movements in the Indian Subcontinent and its profound religious and ideological impact on Taliban, the proof of which is that many of Taliban’s top ranking leaders received their religious education from Deoband Darul Uloom, this research paper intends to examines the intellectual and ideological foundations of the Taliban Movement. The hypothesis of the paper is that the Deobandi School is one of the most important Islamic fundamentalist movements in the Indian subcontinent that has had the most religious and ideological impact on Taliban through the religious training of Taliban scholars in Deobandi schools. In order to prove this claim, the researchers have made a review of the intellectual and ideological roots of the Taliban movement by using library-based resources and applying an analytical-descriptive research methodology.}, keywords = {Keywords: Deobandi,Salafism,Taliban,Afghanistan,Extremism}, title_fa = {نقش مدارس مذهبی دِیوبندیه در شکل گیری افراط گرایی دینی (مطالعه موردی ؛ مبانی فکری جنبش طالبان)}, abstract_fa = {یکی از مکتب‌های فکری تحت تأثیر سلفی‌گری در شبه قاره هند،« مکتب دیوبندی» است. مکتب فقهی دیوبندیه، در قرن نوزدهم با الهام از اندیشه های شاه ولی الله دهلوی و با مشی ضد استعماری و با تکیه بر «جهاد گرایی» در برابر کفار،با استعمار بریتانیا در هندوستان مبارزه می‌کرد؛ و از این رو توانست به تدریج نهضتی اسلامی در شبه قاره هند پدید آورد ؛که با نشر و گسترش اندیشه های دینی و سیاسی و از طریق مکاتب دارالعلوم ،در ظهور گروه‌های افراطی، نظیر طالبان تاثیرگذار باشد.جنبش طالبان هم ابتدا با مشی ضد استعماری مبتنی بر جهاد با کفار، با تاثیر پذیری از اندیشه های بزرگان دیوبند شکل گرفت؛ و تعلیمات مذهبی بزرگان طالبان در مدارس دیوبندی گواهی بر این ادعاست. این پژوهش ریشه‌های شکل‌گیری گروه طالبان را با مفروض گرفتن این نکته که؛عملکرد جنبش طالبان نشانگر تأثیرپذیری آنها از جریانات سلفی‌گری به خصوص تفکرات مدرسه دینی «دیوبندیه» می باشد؛ و اندیشه سیاسی طالبان نشأت گرفته از اندیشه‌های شاه ولی‌الله و مدارس دیوبندی می باشد، را مورد تحلیل وبررسی قرار می دهد. روش پژوهش این تحقیق، توصیفی و تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و اسنادی می‌باشد}, keywords_fa = {دیوبند,سلفی گری,مکتب دیوبندیه,طالبان,افغانستان}, url = {https://www.culturalrelation.ir/article_35266.html}, eprint = {https://www.culturalrelation.ir/article_35266_3cda3513a02c6afa4f3eea93bee17a6d.pdf} }