@article { author = {Kouzehgar Kaleji, Vali}, title = {Iranian Studies Centers and Persian Language Teaching in Central Asia and The Caucasus:Necessity of Transition from Traditional Approaches into Commercialization Process}, journal = {Journal of Cultural Relation}, volume = {4}, number = {6}, pages = {83-116}, year = {2018}, publisher = {Islamic Culture and Relation Organization Center for Cultural Studies}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Abstract   Iranian Studies is one of the important elements of Iran’s cultural capacity and public diplomacy in Central Asia and The Caucasus. In spite of this capacity and the support provided by various organizations, including The Ministry of Science, Research and Technology, Islamic Culture and Relations Organization (Iranian Cultural Attaché),  Sa'di Foundation and Iranology Foundation, unfortunately conditions of Russian, Chinese, Turkish, Arabic and Kurdish centers have been much more better than Iranian Studies Centers in the region during the last 25 years. Some of the reasons are these centers' traditional approaches, lack of commercialization and career opportunities for graduations. Therefore, Iranian Studies Centers and Persian Language Teaching in Central Asia and the Caucasus are weak. The present article examines the problems and challenges of these centers as well as the transition path from traditional approaches into commercialization process and creation of career opportunities for graduates based on comprehensive and realistic strategy through a better understanding of  Iranology Centers and Persian Language Teaching in Central Asia and The Caucasus.}, keywords = {Keywords: Iranian Studies Centers,Persian Language Teaching,Central Asia and The Caucasus,Iranian Cultural Attaché,Commercialization}, title_fa = {مراکز ایران‌شناسی و آموزش زبان و ادبیات فارسی در آسیای مرکزی و قفقاز؛ ضرورت عبور از رویکردهای سنتی و ورود به فرایند تجاری سازی}, abstract_fa = {ایران‌شناسی یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های فرهنگی و دیپلماسی عمومی ایران در سطح مناطق آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی به شمار می‌رود. متاسفانه با وجود ظرفیت بسیار ارزشمند ایران‌شناسی در آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی و حمایت‌های مادی و معنوی که نهادهای مختلفی مانند وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات (معاونت زبان فارسی و ایران شناسی در معاونت گسترش زبان فارسی و ایران شناسی در خارج از کشور)، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی رایزنی های فرهنگی ایران در منطقه)، بنیاد سعدی و بنیاد ایران‌شناسی از کرسی‌ها و مراکز ایران شناسی در سطح کشورهای مختلف این مناطق در ٢٥ سال گذشته داشته‌اند، اما واقعیت آن است که به دلیل عدم ورود به فرایند تجاری‌سازی زبان و ادبیات فارسی و ایجاد فرصت-های شغلی برای فارغ‌التحصیلان کرسی‌های ایران‌شناسی، وضعیت کرسی‌های رقیب (روسی، چینی، انگلیسی، ترکی استانبولی، عربی و کردی و سایر زبان‌ها) در موقعیت و شرایط به مراتب بهتری قرار گرفته است و در بسیاری از نقاط شاهد تضعیف و کوچک شدن کرسی‌ها و مراکز ایران شناسی هستیم. از آنجا که لازمه هرگونه سیاستگذاری منسجم، یکپارچه و هدفمند، آگاهی از وضعیت ایران‌شناسی در هر یک از کشورهای منطقه آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی است، لذا ضرورت دارد در یک مطالعه جامع و واقع‌بینانه، شرایط، مشکلات و چالش‌های این مراکز آسیب‌شناسی شود و راهکارهای عملی برون رفت از وضعیت کنونی به ویژه عبور از رویکردهای سنتی و ورود به فرایند تجاری‌سازی زبان و ادبیات فارسی و ایجاد فرصت‌های شغلی برای فارغ‌التحصیلان کرسی‌های ایران‌شناسی مورد مطالعه و تبیین قرار گیرد.}, keywords_fa = {ایران شناسی,آموزش زبان و ادبیات فارسی,آسیای مرکزی و قفقاز,رایزنی های فرهنگی,تجاری سازی}, url = {https://www.culturalrelation.ir/article_35288.html}, eprint = {https://www.culturalrelation.ir/article_35288_29306339cbbf721444cd6497324af349.pdf} }