سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامیمطالعات روابط فرهنگی بینالمللی1220151222Ferdowsi’s International Message of Peace and a World without Violenceپیام های جهانی فردوسی و جهان عاری از خشونت12035377FAحسینعلی قبادیعضو هیئت علمی دانشگاهJournal Article20150602In Ferdowsi’s Shahnama narratives, in stylistic, literary illustration and imagination, the description of battle scenes are predominant, but in terms of theme, the main and prevalent message is avoiding violence and warning against extremism and massacre.Based on profound intuitive, mythical and Islamic philosophy, Ferdowsi in the narrative of Iraj prefers sustainable dialogue, understanding, peace, and non-violence and in continuation with that he highlights the need for justice and avoiding extremism in the reign of Jamshid, while citing the damages that may ensue as a result of ignoring moderation and humbleness in the second part of his life. As in the story of Fereidun, when the foundations for nationwide government of the great land of Iran is laid, he explains non-violence and avoidance of extremism both through Faranak, Fereidun’s mother, as well as in the course of the charter of governance of Fereidun. Still in a more concerted effort, non-violence and extremism are expressed by Sindokht in the story of the marriage of Zaal and Rudabeh. Finally Rostam, the symbol of Iranian heroism, is the result of non-violence and avoiding war between Iran and Kabul and the fruit of marriage of Zaal, reared by Simorgh legendary bird, with Rudabeh survivor of Zahhak generation. Ferdowsi displays this approach magnificently in the warp and woof of the story of Siavash and Kaykhosrow. Such an approach is even observable in the dialogue between Rostam and Esfandiar to highlight the need for non-violence and war. Finally, it can be said that Ferdowsi’s Shahnama is based on fundamental anthropological pillars due to its Iranian mystical foundations and hence the main themes of this magnum opus are man and his anxieties and concerns. These themes are not only observable throughout the mystical section, but also in the major epic sections.در روایت های شاهنامه ، از نظر سبکشناسی (stylistic) و تصویرگری ادبی و خیال پردازی (imagination) غلبه بر توصیف صحنههای جنگ است اما از دیدگاه مضمون شناسی، پیام مسلط (theme) و اصلی بر پرهیز از خشونت و هشدار نسبت به افراطی گری و کشتار استوار شده است. فردوسی بر مبنای حکمت ژرف اشراقی ، اسطورهای و اسلامی از همان آغاز، در طراحی داستان ایرج ترجیح گفتگوی مداوم، مفاهمه، صلح و پرهیز از خشونت را گوشزد میکند و در ادامه، ضرورت گسترش داد و اجتناب از افراطیگری در دوران اول حکومت جمشید را نیز به تصویر میکشد و زیان های خروج از تعادل و فروتنی را در بخش دوم زندگی وی تبیین میسازد و در ماجرای فریدون که بنیاد حکومت سراسری ایران بزرگ طراحی میشود، هم از زبان فرانک، مادر فریدون و هم در خلال منشور حکومتی فریدون نیز نفی خشونت و پرهیز از افراطیگری را تبیین میسازد و یکپارچهتر از آن، از زبان سیندخت در ماجرای ازدواج زال و رودابه این مهم را نگارگری میکند و سرانجام رستم، این نماد بزرگ ایران و ایرانی را میوه و نتیجة پرهیز از خشونت و اجتناب از بروز جنگ میان ایران و کابل و ثمرة ازدواج زال سیمرغ پرورده با رودابه و بازماندة نسل ضحاک معرفی میکند و همچنان این رهیافت را در تار و پود داستان سیاوش و کیخسرو شکوهمندانه به نمایش میگذارد، حتی این رویکرد فردوسی در گفتگوهای رستم با اسفندیار برای ترسیم ضرورت پرهیز از خشونت نیز آشکارا جلوه میکند. نهایتاً میتوان گفت که شاهنامة فردوسی به دلیل بنیان های اسطورة ایرانی بر پایة مسائل بنیادین انسان شناسانه استوار شده است و موضوع اصلی و کلان آن را انسان، اضطراب ها و دغدغههای انسانی تشکیل میدهند؛ این مضامین نه تنها در سراسر بخش اسطورهای جلوهگرند، در عمده بخش های پهلوانی نیز حضوری جدی دارند.https://www.culturalrelation.ir/article_35377_bbbd961a6354fea50bd685948cd5d782.pdfسازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامیمطالعات روابط فرهنگی بینالمللی1220151222Rationality and Peace in Islamعقلانیت و صلح در اسلام214435378FAیحیی صباغچیاستادیار مرکز معارف اسلامی و علوم انسانی،دانشگاه صنعتی شریفJournal Article20150623Some critics of religion argue that religion is a key factor in creating violence in communities due to its sanctification, dogmatism and irrationalism. This paper intends to review the status of rationalism in Islam and its impact on the behavior of the believers. In this connection, the finding of this paper show that Islam’s straightforward emphasis on rationality in understanding the religious beliefs and codes of conduct wipes away the ignorance and misunderstandings and retards any extremism resulting from misunderstandings in religious life. Moreover, the emphasis on rationality does not attribute to upholding wisdom only, rather, it is expected to remove obstacles to the rule of wisdom on human heart and mind – i.e. removing vices. The cause root of violence and enmity in many cases must be sought in whimsical tendencies of man and therefore, Islam’s double emphasis on removing obstacles to the rule of rationality practically guides human beings towards moderation, tolerance and mutual respect in everyday contacts with one another.برخی منتقدان دین معتقدند دین به جهت تقدس گرایی، جزمیت و عقل گریزی، یکی از عوامل ایجاد خشونت در جوامع است. این مقاله در صدد پرداختن به جایگاه عقل در دین اسلام و تاثیر آن بر رفتار انسانها است. در این راستا، مقاله نشان میدهد تاکید مستقیم اسلام بر عقلانیت در فهم اعتقادات و احکام دین سبب میشود که جهالتها و کج فهمیها زایل شده، افراطها و تفریطهای برخاسته از این کج فهمیها از عرصۀ دینداری طرد شوند. به علاوه، این تاکید بر عقلانیت تنها ناظر به تحسین عقل نیست، بلکه ناظر به رفع موانع حاکمیت عقل بر فکر و قلب انسان- یعنی رذایل نفسانی- نیز است. ریشۀ اکثر خشونتها و دشمنیها را باید در شهوتها و مطامع نفسانی جست و بنابراین، تاکید فراوان دین اسلام بر رفع موانع عقلانیت، عملاً انسانها را به سوی مدارا و تحمل و پیشه کردن رفق در مواجهه با انسانها سوق میدهد.<br /> این جمله برای تکمیل تعداد کلمات استhttps://www.culturalrelation.ir/article_35378_a6c40c5288bf931816680febe971681d.pdfسازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامیمطالعات روابط فرهنگی بینالمللی1220151222Fundamental Aspects of Non-Violence in Daoismمولفههای بنیادین اندیشه عدم خشونت در دائویسم؛خوانشی در چارچوب فرهنگ چینی456535379FAسیدمحسن علوی پوراستادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20150522As a fundamental element in different schools of thought, Non-Violence has deep roots in Chinese culture. However, among others, Daoism in its unique interpretation of “Dao” (The Way), considers the knowledge of “one-ness” and the nature-based “non-action” the proper approach to a society in which non-violence and sympathy are the pillars of the good communication. Exploring the social and intellectual context of the Daoist flourishing in China, the present study attempts to explain different aspects of “non-violence” in Dao-de-Jing. In order to do so, the alternative schools of thought in china, namely the Confucianism and Buddhism, are studied and then VIA exploring the history of the “Dao” in Chinese culture, Non-violence in different sutras of Dao-De-Jing is explained.مفهوم عدم خشونت در فرهنگ چینی، از زمینههای قابل توجهی برخوردار است و عموم مکاتب فکری در این فرهنگ، به نوعی بدان تمایل دارند. با این حال، دائویسم به عنوان یکی از مکاتب محوری در فرهنگ و تفکر چینی، با بهرهگیری از استعاره «دائو» (به معنای «راه») در مفهومی بسیط که متناقضها را در بر میگیرد، از شجاعت دستیابی به معرفتِ «یکبودن» همه چیز و «بیعملی» منطبق با طبیعت، به عنوان رویهای برای پرهیز از خشونت و ساماندهی جامعهای مبتنی بر همدلی و مهربانی بهره میگیرد. مقاله حاضر بر آن است که ضمن بررسی زمینههای اجتماعی و فکری شکلگیری دائویسم در تفکر چینی، جلوههای «عدم خشونت» را در کتاب دائو دِ جینگ مورد بررسی قرار دهد. بدین منظور، ابتدا با بررسی فرهنگ چینی و جریانهای فکری رقیب دائویسم در این فرهنگ (یعنی کنفوسیوسگرایی و بودیسم)، پیشینه مفهوم «دائو» مورد بررسی قرار میگیرد و در ادامه، با تحلیل محتوای پارههای مختلف دائو دِ جینگ، آموزه مورد نظر بررسی خواهد شد.https://www.culturalrelation.ir/article_35379_8f234164555a85ce266be764c2396dd6.pdfسازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامیمطالعات روابط فرهنگی بینالمللی1220151222Zionism and Escalation of Violence in the Middle Eastصهیونیسم و تشدید خشونت در خاورمیانه679135380FAمحمدرضا دهشیریدانشیار دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجهJournal Article20150610It is for years that the Middle East is suffering from domestic and foreign-induced conflicts because the region is very prone to violence, uprising and war. The ill-fated situation is chiefly due to weak ruling systems and dictatorships, border disputes among the states, tribal, ethnic and traditional fabric of communities in this region, … These have brought about wars and violence in the Middle East. Under the circumstances, the players are involved in such a way to take violence as a means of survival and for pursuing their interests. In addition to the above, the presence of Zionist regime’s expansionism have resulted in escalation of violence in the region more than ever. This paper intends to study the role of the Zionist regime in escalation of violence in the Middle East, discussed according to Galtung''''s Theory of Structural Violence. Therefore, the hypothesis suggests that the oppressor regime of Israel has misused the critical condition in the Middle East – that is prone to types of clashes and violence – to escalate violence in the region by resorting to the religious instructions and geographical conditions as well as applying direct and indirect means of violenceخاورمیانه به عنوان مستعدترین منطقهی جهان برای خشونت، آشوب و جنگ، سالهاست در معرض نزاع و درگیریهای داخلی و خارجی بوده است که این امر ناشی از عوامل مختلفی از جمله: نظامهای ضعیف و دیکاتوری، اختلافهای مرزی میان دولتها، بافت قبیلهای، تیرهای و سنتی در این منطقه و... میباشد. این امور منجر به ایجاد جنگ و خشونت در خاورمیانه شده است و بازیگران موجود را به گونهای درگیر نموده است که خشونت را ابزاری برای بقاء و کسب منافع میدانند. ولیکن علاوه بر دلایل فوق، وجود و حضور رژیم صهیونیستی در منطقه با توجه به گرایشها و تمایلهای خشونتطلبی و توسعهطلبی این رژیم در قالب انواع خشونت، خاورمیانه را بیش از پیش ملتهب نموده است. این پژوهش درصدد است چگونگی تاثیرگذاری رژیم صهیونیستی بر تشدید خشونت در خاورمیانه را در قالب نظریه خشونت ساختاری گالتونگ بررسی نماید، لذا این فرض را مورد بررسی قرار میدهد که رژیم اشغالگر اسرائیل با بهرهگیری از شرایط بحران ساز خاورمیانه که آبستن انواع حوادث و خشونتها میباشد، با تکیه برآموزههای دینی و شرایط جغرافیایی خود و با به کارگیری انواع خشونت از جمله نوع مستقیم و غیر مستقیم منجر به تشدید خشونت در خاورمیانه گشته است.https://www.culturalrelation.ir/article_35380_33983c59f944b779e5b55b9d25a43d90.pdfسازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامیمطالعات روابط فرهنگی بینالمللی1220151222Vandalism and Looting of Historical, Cultural and Religious Monuments of Syria and Iraq by ISIS (Daesh), From the Perspective of Humanitarian lawنقد تخریب و غارت میراث تاریخی، فرهنگی و مذهبی سوریه و عراق توسط گروه تروریستی داعش؛ از منظر حقوق بشر دوستانه9310835381FAسید عادل حیدریدانشجوی دکتری حقوق بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشمJournal Article20150522World cultural and historical monuments, due to their meta-historical, meta-geographical and multinational nature, oblige and encourage international organizations to protect these cultural and historical heritages legally and against any criminal act. The ISIS demolition of historical and cultural monuments of Middle Eastern nations with are based on millennia-old culture and civilization and the sale of some of the artefacts to meet their costs and increase the revenues of the terrorist group have outraged organizations, institutions and sponsors of ancient human heritages. By examining the actions committed by these groups, we come across cases the principle of prohibition of aggression and respect for sovereignty and territorial integrity of countries in the world based on the mandatory rules and inviolable international law. Also international statute of the International Criminal Court clearly refer to the occupation of swathes of land by the ISIS as commitment of international crime which is a solid basis for summoning and trying these groups on international level. Their atrocities reach their peak when of sensitivity in the Middle East by considering the fact that sacred places and hole shrines of the Muslims, particulalry those of the Shias, are located in the Middle East and any invasion or aggression of these sites would lead to instability and more tension. Attaining sustainable peace and security in international community to protect and preserve cultural and historical heritages is achievable only in the light of international unity to protect ad preserve global heritages.آثار فرهنگی و تاریخی جهانی به علت دارا بودن ماهیتی فرا تاریخی، فرا جغرافیایی و فرا ملیتی سازمان های بین المللی را مجبور و تشویق به حمایت کیفری بین المللی از میراث فرهنگی و تاریخی نموده است. تخریب آثار تاریخی و فرهنگی ملت های خاورمیانه با اصالت فرهنگی و تمدنی چندین هزار ساله توسط گروه تروریستی داعش و فروش برخی از این آثار باستانی بمنظور تامین هزینه ها و درآمدزایی برای این گروه تروریستی خشم سازمان ها، نهادها و حامیان میراث کهن بشریت را باعث شده است. با بررسی اعمال و رفتار ارتکابی توسط این گروه به مواردی همچون برخورد با اصل و قاعده منع تجاوز و احترام به حاکمیت و تمامیت سرزمینی کشورهای جهان که جزو قواعد آمره و تخطی ناپذیر حقوق بینالمللاند و همچنین ارتکاب جنایات بینالمللی مندرج در اسناد بینالمللی از جمله اساسنامه دیوان کیفری بینالمللی که به وضوح در کشورگشاییهای گروه تروریستی داعش مشخص است و مبنایی برای ارجاع افراد این گروه برای رسیدگی جهانی میباشد برخورد می نمائیم. این موضوع زمانی به اوج حساسیت خود در خاورمیانه می رسد که اماکن مقدس و مذهبی مسلمانان خصوصا شیعیان در این کشور قرار دارد و هر گونه تعرض و تجاوز به آنها موجب بی ثباتی و تنش بیشتر در منطقه خواهد گردید. رسیدن به هرگونه صلح و ثبات پایدار در جامعه جهانی بمنظور حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی و تاریخی تنها در پرتو اتحاد جهانی برای حفاظت و همبستگی میراث جهانی می باشد.https://www.culturalrelation.ir/article_35381_05f82056b3cbe6a02ef37cdbd0242386.pdfسازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامیمطالعات روابط فرهنگی بینالمللی1220151222A Textual and Para-textual Analysis of the Leader’s Religious Decree (Fatwa) on Prohibition of Production and Proliferation of Weapons of Mass Destructionتحلیل متن و فرامتن فتوای مقام معظم رهبری در تحریم سلاح کشتار جمعی10913235382FAبهمن اکبریرایزن فرهنگی پیشین ایران در عمانJournal Article20150701The dynamic jurisprudence of Islam based on religious epistemological system is capable of providing man with rational rules to reconcile “authenticity” or “originality” with “contemporariness”. On this basis, jurisprudents can first interpret and analyze social issues, and, then, find appropriate responses using jurisprudential sources. To that end, they use rational and traditional (narrations) sources moderately but not radically because a petrified interpretation of religion is a bitter result of extremist attitude toward wisdom.<br /> From among the newly emerged phenomena, the modern-day man is facing the challenge of the concept and subject of “weapons of mass destruction”. In this paper attempts have made to review the whyness and whatness of the jurisprudential-legal theory of the Leader in prohibiting “production, proliferation, accumulation and use” of the weapons of mass destruction in line with supporting immunity of mankind against this dreadful phenomenon. Upon Barack Obama’s reference to this Fatwa and approval of President Hassan Rouhani’s idea of “world against violence and extremism” at the United Nations General Assembly, the subject has become very important.<br /> This study is an effort for conceptualization of Islamic cosmology and anthropology that provides answers to four essential questions: objective necessities for presenting such a theory; important legal international issues; national, regional and international commitments to this Fatwa; and the opportunities this theory provides for non-violence activists and those opposing weapons of mass destruction across the worldفقه پویای اسلامی با نظرداشت نظام معرفتی برخاسته از دین، قادر است برای زندگی معاصر احکام عقلانی داده و میان "اصالت و معاصرت" وفاق افکند. از این رو، فقها می توانند، نخست؛ مسائل و موضوعات اجتماعی را تفسیر و تحلیل و سپس با استفاده از منابع فقهی پاسخی درخور تهیه کنند. در این مسیر از عقل و نقل بهره معتدلانه و نه افراطی و نه تفریطی برده می شود؛ چراکه تفسیر متحجرانه از دین و تبیین راکد و سنگواره؛ یکی از آثار ناگوار و تلخ نگاه تفریطی به عقل شمرده می شود. <br /> انسان امروز با مفهوم و موضوع "سلاحهای کشتار جمعی" مواجه بوده که در این زمینه بحث از چیستی و چرایی نظریه فقهی- حقوقی رهبر انقلاب در تحریم "تولید، تکثیر، انباشت و استفاده" از سلاحهای کشتار جمعی به منظور مصونیت بخشیدن ابنای بشر از بلای بزرگ این پدیده دهشتناک است؛ چه آنکه پس از استناد باراک اوباما به این فتوا و تصویب ایده "جهان علیه خشونت و افراط گرایی" دکتر روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل، ضرورتی دوچندان یافته است. <br /> جستار حاضر تلاشی است برای مفهوم سازی مطالعات جهان شناختی و انسان شناختی اسلامی که به چهار سوال بنیادین درباره ی زمینه ها و ضرورت های عینی ارائه چنین موضوعی؛ نکات مهم حقوقی بین المللی؛ تعهدات ملی، منطقه ای و جهانی این فتوا و فرصت های فراروی فعالان ضدخشونت و ضدسلاحهای کشتار جمعی در سراسر جهان پرداخته و اینکه چگونه می توان از این فرصت برای ایجاد امنیت و همبستگی در گستره ی جهانی بهره گرفت؟https://www.culturalrelation.ir/article_35382_808bc1b4d174dddb0a5d0f14b6e234b0.pdfسازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامیمطالعات روابط فرهنگی بینالمللی1220161201The Role of Cultural Communication Organizations in Establishment of World Peace
Case Study: Islamic Culture and Relations Organization (ICRO)نقش سازمانهای فرهنگی در تأمین صلح جهانی مطالعة موردی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی13115122093FAعنایتالله یزدانیدانشیار روابط بینالملل،گروه علوم سیاسی، دانشکدة علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهانمحبوبه فرهنگدانشجوی کارشناسی ارشد روابط بینالملل، گروه علوم سیاسی، دانشکدة علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهانJournal Article20150711The Islamic Culture and Relations Organization (ICRO) was established in 1995 for centralization and coordination of cultural missions overseas. The organization is to realize such goals as publicizing Iranian-Islamic culture across the globe and boosting Iran’s cultural relations with other countries. On the other hand, the world is today the scene of much violence, conflicts and wars, particularly sectarian-religious clashes in the international system. Some experts and scholars are of the opinion that infusion of culture in the international relations and development of cultural communications on international level can be influential in de-escalation of violence and in controlling the conflicts. On this basis, the role of such organizations as ICRO with cultural activities as pillars of its goals and responsibilities can be outstanding in removing grounds for violence and conflicts, in particular, the sectarian-religious conflicts in the Middle East. The main question of this paper is: What is the role of Islamic Culture and Relations Organization in the establishment of peace and security? Studies show that the organization can carry out such functions as interreligious dialogues, dialogue among civilizations, and meetings for proximity among Islamic faiths. The theoretical basis for this study is founded on the viewpoints of G. M. Michael and the The UNESCO World Conference on Cultural Policies (1982). The research method applied in this study is descriptive-analytical and the data collection is based on library method.سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سال 1374 بهمنظور ایجاد تمرکز و هماهنگی در فعالیتهای فرهنگی خارج از کشور تشکیل شد. اهداف این سازمان را میتوان گسترش فرهنگ اسلامی ـ ایرانی در سطح جهان و توسعة مناسبات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها بیان کرد. از سوی دیگر، امروزه شاهد بروز خشونتها، منازعات، و جنگهای متعدد ازجمله منازعات فرقهای ـ مذهبی در نظام بینالملل هستیم. برخی معتقدند که با تأکید بر نقش فرهنگ در روابط بینالملل و توسعة ارتباطات فرهنگی بینالمللی میتوان به مهار خشونتها و منازعات نایل آمد. از همین رو، نقش سازمانهایی همچون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، که ماهیت اهداف و وظایف آنها را فعالیتهای فرهنگی تشکیل میدهد، در رفع زمینههای خشونت و منازعه، بهویژه منازعات فرقهای ـ مذهبی در خاورمیانه برجسته میشود. سؤال اصلی مقالة حاضر این است که نقش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در تأمین صلح و امنیت چیست؟ بررسیها حاکی از آن است که این سازمان میتواند کارکردهایی مانند فعالیت در زمینة گفتوگوی ادیان، گفتوگوی تمدنها، و تقریب مذاهب اسلامی داشته باشد. مبنای نظری مقاله بر اساس آرای جی. ام. مایکل و کنفرانس جهانی سیاستهای فرهنگی یونسکو (1982) است. روش تحقیق مقاله توصیفی ـ تحلیلی است و اطلاعات به روش کتابخانهای گردآوری شده است.https://www.culturalrelation.ir/article_22093_24bd93cc99fa72aa8f9837571497c768.pdf