سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامیمطالعات روابط فرهنگی بینالمللی2320160922Typology of Intellectual Trends in Iran and the Arab World: First Step for Dialogueگونه شناسی جریانهای فکری ایران و عرب؛ گام نخست برای گفتگو11825260FAمحسن الویریعضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلومJournal Article20160914The bitter fact of internal conflicts that the world of Islam is suffering from today has made the majority of thinkers to look for solutions. There is no way but dialogue to solve this complicated status quo. Following a review of the concept of dialogue and some of its specifications, this paper has employed “lived experience” to highlight the importance of Iranian-Arab dialogue and pave the way for its success in generalization of this pattern of dialogue into all other forms of dialogue in Islamic community. Then, pointing to some requirements and prerequisites of such a dialogue, in the first step, the paper has focused on mutual recognition of the two sides and proposed that the intellectual currents in Iran and the Arab world must be analyzed in view of the self and other through five factors of genealogy, situation, intellectual and religious fundamentals, social status and stance vis-à-vis major issues of the Islamic ummah. This needs establishment of a permanent secretariat at one of the institutes trustable to the Muslim thinkers in both Iran and the Arab world.واقعیت تلخ رویاروییهایی درونی که امروزه جهان اسلام بدان دچار است، بسیاری از اندیشمندان را به چاره اندیشی واداشته است. گرهگشایی از وضعیت موجود هیچ راهی جز گفتگو ندارد. این نوشتار پس از مروری بر مفهوم گفتگو و برخی ویژگیهای آن، با تکیه بر تجربة زیسته (Lived Experience) به اهمیت گفتگوی ایرانی ـ عربی و زمینه های آماده برای موفقیت آن و قابلیت تعمیم الگوی این گفتگو برای همة دیگر انواع گفتگوها در امت اسلامی پرداخته است و سپس ضمن اشاره به برخی بایستگی های گفتگو، شناخت طرفین از یکدیگر را به صورت ویژه و به عنوان گام نخست برای گفتگو مورد بررسی قرار داده و پیشنهاد کرده است جریانهای فکری جهان عرب و ایران با تکیه بر پنج مؤلفه تبارشناسی، موقعیت، مبانی فکری و دینی، پایگاه اجتماعی و موضعگیری نسبت به مسائل اصلی امت اسلامی و از دو منظر خود و دیگری مورد شناسایی قرار گیرند. لازمة این کار تأسیس یک دبیرخانه در یکی از نهادهای مورد اعتماد اندیشمندان جهان اسلام است.سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامیمطالعات روابط فرهنگی بینالمللی2320160922Explanation of Islamic Principles of Dialogue among Civilizationsتبیین مبانی اسلامی گفتگوی تمدن ها193725261FAمحمد خاقانی اصفهانیعضو گروه عربی دانشگاه اصفهانمعصومه کارخانهدانشجوی دکتری گروه عربی دانشگاه اصفهانJournal Article20161219During the recent years, there has been vast propaganda on ways to establish peace and peaceful coexistence across the world. According to a pessimistic view on human life, the activities made in this regard are not that much valuable, given the fact that these activities are far away from the modern-day realities of world approaches that warn keeping distance from evil, and believes in the biological principle of “struggle for survival”. On the contrary, there is an optimistic approach that renders all human beings as members of a single family and always tries to alleviate the differences. This paper intends to provide an appropriate answer to the question of “What are the principles and origin of “dialogue” in Islamic attitude?” <br />Using a descriptive-analytical method, in this paper we have placed emphasis on the possibility of making diversified interpretations – even in a religion like Islam – knowing that each interpretation will be able to proceed automatically and make its gains from various human movements and social desires. The examples and universality of this approach have been put on trial in the highly complicated world incidents to give humans a chance to pick the best way for proximity to what is believed to be “the right”.در سال های اخیر تبلیغات گسترده ای درباره راه های برقراری صلح و هم زیستی مسالمت آمیز در سطح جهان شکل گرفته است در رویکردی بدبینانه به زندگی بشر، فعالیت هایی که دراین حوزه صورت می گیرد، ارزش چندانی ندارد. با این استدلال که اینگونه فعالیت ها از واقعیت امروزی گرایش های جهانی که همواره به کناره گیری از شر هشدار می دهد، و به " نزاع برای بقا" به عنوان یک اصل بیولوژیکی پای بند است، به دور است. در مقابل، یک دیدگاه خوش بینانه هم وجود دارد که همه ی افراد بشر را عضوی از یک خانواده می داند و همواره در پی کم کردن فاصله ها است؛ از این رو این مقاله پاسخ به این پرسش است که در نگرش اسلامی اصل، منشأ و مبداء"گفتگو" چیست؟<br /> در این مقاله به روش وصفی - تحلیلی بر امکان ارائه خوانش های مختلف حتی در یک دین ، مانند اسلام تأکید شده است. با علم به این که هریک از این خوانش های مختلف مسیر خود را یافته و بهره ی خود را از جریان های مختلف بشری و امیال اجتماعی خواهند برد . مصداق ها و شمولیت این رویکرد در رویداد های پیچیده جهانی به بوته ی آزمایش گذاشته شده، تا به بشر فرصتی دست دهد که کم کم بتواند بهترین راه را برای نزدیکی به آنچه که حق پنداشته می شود ، برگزیند.سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامیمطالعات روابط فرهنگی بینالمللی2320160922Constructive Dialogue and Its Role in Civilizational Prospects of Iran and the Arab Worldگفت و گو های سازنده و تاثیر آن در افق تمدنی ایران و جهان عرب397125262FAمحمود واعظیعضو هیئت علمی دانشگاهJournal Article20161105<span>Dialogue has a history as long as the history of human being and it has been embedded in the nature or man. Its excellence and magnificence have an unbreakable link with human nature. Humans started dialogue with one another ever since he attained a level of social life and accordingly diversity and difference in opinions and in understandings appeared. In the course of history, various scientists and thinkers have studied this from various perspectives but the common point in the meantime is the need for dialogue among humans, social institutions and classes, in all fields and subjects needed. </span> <br />The Holy Quran highlights the status and authenticity of dialogue not only by the type, methods and subject matters, but also stressed on its form and purposeful and constructive content as an urgent and natural issue in order to facilitate the ideals, goals and excellence of Islamic community in various individual and groups levels. Since great experts of future studies consider the two main Islamic tenets of “spirituality and culture” as the two future paradigms of humanity, it is necessary for Iran and the Arab world to resort to the Quranic tradition of constructive and purposeful dialogues, in order to pave the ground for a civilized, cultural and spiritualistic society based on human capacities and capabilities. The principal question of this research paper deals with the status and role of constructive Quranic dialogues in the civilized society before Iran and the Arab world. The research method is library based.گفتوگو همزاد با آفرینش بشر در سرشت و طبیعت انسان تکوین یافته و جایگاه و اهمیت آن با رفعت و عظمت انسان پیوند ناگسستنی یافته است. انسان از گاهی که به سطحی از زندگی اجتماعی دستیافت و تنوع و اختلاف در دیدگاهها و برداشتهایش نمایان شد در حقیقت پای به عرصه گفتوگو با دیگران گذاشت. در طول تاریخ، متفکران و اندیشمندان هرکدام از دریچهای به این مهم پرداختهاند؛ اما وجه مشترک همه پژوهشها جز ضرورت اصل گفتوگو در میان آحاد انسانی، نهادها و طبقات اجتماعی و در همه عرصهها و موضوعات موردنیاز، نیست.<br /> قرآن کریم سرشار از بیان گونههای مختلف گفتوگو با روشها و موضوعات متفاوت است و گفتوگو را نه برای گفتوگوی بلکه بهصورت هدفمند و در راستای دستیابی به آرمانها و اهداف و تعالی جامعه اسلامی مطرح میکند. با توجه به نظریات آیندهپژوهان بزرگ جهان پیرامون پارادایم آینده جهانی"معنویت و فرهنگ" ضروری است تا ایران و جهان عرب با بهکارگیری سنت قرانی گفتوگوهای هدفمند و سازنده و دوشبهدوش هم در جهت تحقق تمدن بزرگ اسلامی و با بهکارگیری سرمایه بزرگ معارف، مکارم و فضائل اخلاقی مورد سفارش قران کریم، بیشازپیش مسیر این مهم را هموار سازند.سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامیمطالعات روابط فرهنگی بینالمللی2320160922Iran-Arab Cultural Relations: Common Areas, Capacities, and Its Themesروابط فرهنگی ایرانی ـ عربی؛ عرصه های مشترک، ظرفیت ها و محورهای آن738825263FAمسعود فکریعضو هیئت علمی دانشگاهJournal Article20161205Human relations are among the most vital concepts widely accepted by all walks of life in human societies. From among various such relations, cultural relations practiced in cultural fields, are very important. The Persian culture, that must be considered as a broader concept than the Iranian culture, encompasses historical conditions and epochs of time that Iran has put behind, covering vast borders and experiencing various government structures as well as eye-catching events. Signs of all these developments have been manifested in Persian culture. It is among the cultures that possesses elements for proximity to other cultures and admitting those cultures with all commonalities and differences. It is clear that cultures, particularly neighboring and closer cultures, have mutual influence on one another. There is no exception to this rule, be it a Western culture or a Persian one. On this basis, this paper intends to clarify some common points with these cultures to pave the ground for an interaction based on past infrastructures in the course of centuries in order to use it as an appropriate ground for future steps. The principal issue of this research paper is to clarify the need and possibility of cultural relations between Iran and the Arab world based on commonalities and practical or potential capacities. To realize such an objective, the historical background, current conditions, and the prospects shall be studied in view of cultural relations between Iranian and Arab communities. Although the categorization of this research paper is not merely based on studying the historical periods of these relations, it is however important in helping elucidation of the subject matter and in uncovering its hidden aspects.روابط انسانی از ضروریترین مفاهیم پذیرفتهشده میان افراد و جوامع بشری است. از میان این پیوندها روابط فرهنگی، که در دامنة فرهنگ نقشآفرینی میکند، اهمیت بیشتری دارد. فرهنگ فارسی را باید اصطلاحی فراگیرتر از فرهنگ ایرانی بنامیم، زیرا براساس اوضاع تاریخی و دورههای زمانیای که ایران پشت سر گذاشته و مرزهایی گسترده را در برگرفته و ساختارهای حکمرانی گوناگون و رخدادهای چشمگیری را شاهد بوده است آثار همة اینها در فرهنگ فارسی هویدا شده است؛ این فرهنگ از جمله فرهنگهایی است که دربردارندة عنصر نزدیکی به دیگر فرهنگها و پذیرش آنها براساس مشترکات و تفاوتهای خود است. روشن است که فرهنگها، بهویژه فرهنگهای همجوار، تأثیرگذاری و تأثیرپذیری دوسویهای دارند و هیچ فرهنگی از این قاعده مستثنا نیست، خواه فرهنگ عربی و خواه فرهنگ فارسی. بر همین اساس، در نوشتار حاضر درصددیم برخی عرصههای مشترک این دو فرهنگ برای ساختن زمینة تعامل با تکیه بر زیرساختهای پیشینی بهدستآمده طی قرنها را تبیین کنیم تا آن را زمینة مناسبی برای گامهای آینده قرار دهیم. مسئلة اصلی این پژوهش تبیین بایستگی و امکانپذیری روابط فرهنگی ایران و عرب براساس نقاط مشترک و ظرفیتهای بالفعل یا بالقوه است. بهمنظور دستیابی به چنین هدفی باید پیشینههای تاریخی و اوضاع اکنون و کرانههای پیش رو را از جهت روابط فرهنگی میان دو جامعة عربی و ایرانی بررسی کنیم؛ هرچند طبقهبندی این پژوهش صرفاً پرداختن به دورههای زمانی این روابط نیست؛ اگرچه طبقهبندی زمانی آن از جهت تأثیر آن در شفافسازی موضوع بحث و پردهبرداشتن از زوایای پنهان آن اهمیت دارد.سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامیمطالعات روابط فرهنگی بینالمللی2320160922Factors behind Weakness of Moderation and Rationality and Its Impacts on Emergence of Extremism in the World of Islamعوامل ضعف اعتدال و عقلانیت و تأثیر آن در پیدایش افراطگرایی در جهان اسلام8910025264FAآیت فتحی کندولهدانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه رازی کرمانشاهالهام مریمیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20161116Today, some Middle Eastern countries making their development under the banner of Islam, suffer extremism in traditions, culture and religion in their performance due to weakness in moderation and rationality. From among them, religious extremism – more than anything else-comes from the emergence of immoderate and irrational groups that stir up tensions and portray an unreal image of Islam and Islamic community to the world. In this paper, we intend to use a descriptive and analytical method to respond to the question of “What factors are behind the weakening of moderation and irrationality and the emergence of extremist thoughts and actions in Muslim communities?” To respond to this question, we have first provided definitions for moderation and rationality and continued with elaborating their values in view of the Holy Quran, in traditions and in the words of the elite religious scholars in order to review the factors behind extremism. It seems that a superficial understanding of religious texts, poverty and unemployment, social inequity, substandard living conditions, impression by bad publicity at virtual world and through satellite programs, keeping bad company and living under his/her influence, and concentration of the religions on differences rather than commonalities are among the major factors behind keeping distance from moderation and rationality in an Islamic society that leads to extremist acts and behaviors.امروزه برخی از کشورهای خاورمیانه، که زیر لوای دین اسلام در حال رشد و توسعهاند، بهعلت ضعف اعتدال و عقلانیت در عملکردشان به پدیدة افراطیگری در سنت، فرهنگ، و دین دچار شدهاند. از این میان افراطگرایی دینی، بیشتر از هر چیز، نتیجة پدیدآمدن گروههایی متصف به خروج از اعتدال و عقلانیت است که باعث شکلگیری تنش در سطح منطقه و خلق صورتی غیرواقعی از اسلام و جوامع اسلامی شده است. در این مقاله برآنایم تا با روش توصیفی ـ تحلیلی به این سؤال پاسخ دهیم که چه مؤلفههایی زمینة تضعیف عقلانیت و اعتدال و سرانجام بروز افکار و اعمال افراطگرایانه را در جوامع مسلمان فراهم کرده است؟ برای این مهم ضمن تعریف مفهوم اعتدال و عقلانیت و ارزش آن از نگاه <em>قرﺁن</em>، احادیث، و کلام بزرگان به بررسی مؤلفههای افراطگرایی میپردازیم. بهنظر میرسد که برداشت سطحی از متون دینی، فقر و بیکاری، نابرابریهای اجتماعی، رشد در محیط نامناسب، آلودهشدن فضای مجازی و ماهوارهای به تبلیغات نادرست، همنشینی سوء همسالان و تأثیرپذیریشان از یکدیگر، و تمرکز مذاهب بر اختلافات و دوری از اشتراکات از اصلیترین عوامل خروج از عقلانیت و اعتدال در جوامع اسلامی است که به عملکردهای افراطی منجر میشود.سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامیمطالعات روابط فرهنگی بینالمللی2320160922Proverbs, Symbols of Cultural Interaction between Iran and the Arab Worldتبیین نقش ضربالمثلها بهمنزلة نماد تعامل فرهنگی ایران و عرب10111322211FAعباس اقبالیعضو هیئت علمی دانشگاه کاشانJournal Article20160408The Iran-Arab relations, dating back to the far past, i.e. to the time of Achaemenid Empire, was based on the principle of good neighborliness. These relations rose to perfection with the advent of Islam and conversion of the Iranians to the new religion. Increased interactions between the two nations deeply affected language, culture and literary productions. <br />An example of the mutual influence of the two nations could be the cultural symbols such as proverbs and sayings, manifested in both Persian and Arabic languages. A comparison of the two cultures and languages will show their cultural exchanges and the degree of impressionability from each other. In this paper, we will review linguistic exchanges and the importance of proverbs in Iranian and Arab cultures by using an inductive-deductive method. We have also studied some commonalities in Iranian-Arab proverbs and used them as cultural media for identifying commonalities in the two civilizations. <br />It was understood through this survey that some Arab proverbs have their roots in Iranian culture and vice versa. Also, many of the proverbs have joint roots that depict the joint experience of the two nations as well as their cultural relations, commonalities, and interactions.روابط ایرانیان با عربها، که به دورانی دور یعنی عهد هخامنشی بازمیگردد، به دلیل همجواری و بعد از ظهور اسلام و استقبال ایرانیان از آیین اسلام به اوج خود رسید و به تعامل بیشتر دو ملت انجامید. این روابط در زبان، فرهنگ، و رهاوردهای ادبی تأثیر گذاشت. نشانههای این تأثیر در یکی از نمادهای فرهنگی دو ملت یعنی ضربالمثلها و کنایات رایج فرهنگ ایرانی و عربی تبلور یافته است. مقایسة ضربالمثلها تبادلات فرهنگی و سطح تأثیرپذیریها را نشان میدهد. در این مقاله با نگاهی به مبادلات زبانی دو ملت و جایگاه ضربالمثلها در فرهنگ ایرانی و عربی، با روش استقرایی ـ استنتاجی، به سراغ برخی مشترکات ضربالمثلهای ایرانی و عربی میرویم و نقش آنها را در شناخت قرابت این تمدنها بررسی میکنیم.<br /> در این واکاوی درخواهیم یافت که برخی از ضربالمثلهای عربی وامگرفته از زبان فارسی و برخی از ضربالمثلهای فارسی نیز برگردانده از زبان عربی است. همچنین بسیاری از ضربالمثلهای هر دو زبان از یک سرچشمه است و این از تجارب همانند دو ملت حکایت میکند و بر مشترکات، روابط فرهنگی، و تعامل دو ملت دلالت دارد.سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامیمطالعات روابط فرهنگی بینالمللی2320160922Cultural Dialogue between Iranian and Islamic Civilizations, a Path toward Moderation and Peace in International System
(Necessities, Opportunities and Strategies)«گفتوگوی فرهنگی تمدن ایرانی و اسلامی» راهی بهسوی اعتدال و صلح در نظام بینالملل (ضرورتها، فرصتها، و راهکارها)11513525265FAطیبه امیریانمحقق و پژوهشگر زبان و ادبیات عربیفرامرز میرزاییدانشگاه تربیت مدرسJournal Article20170103The “Dialogue among Civilizations” is a moderate plan for interpretation of international relations and a reason for the important role of communications among nations, sustainability of civilizations, and a bright future in realization of the peaceful goals. The process of real dialogue among civilizations is a prerequisite for identifying diversified capacities of civilizations, bilateral respect and respecting the status of the owners and special characteristics of their civilization, then initiating dialogue on an equal stance. Culture, with its various layers in big civilizations, is one of the best areas for dialogue in advancing moderation and world peace as well as in keeping the culture alive. Thanks to their vast historical background and dynamic cultural capacities, the two great Iranian and Arab civilizations – considered as the two great pillars of Islamic civilization – can have joint efforts and actions in terms of removing intellectual-historical obstacles, overcoming cultural challenges (such as extremism, infiltration of wrong Western cultures, ethnic and religious discords, the increase in cultural disintegration), through interaction, cultural integration and making optimal use of the cultural stances and commonalities. These efforts, aimed at intellectual and cultural interaction and moderation in the Middle East and the world, can be achieved through a higher level of management of civilizational relations and dialogues as well as cultural cooperation. The entirety of these efforts can be termed as “Cultural Dialogue between Iranian and Arab Civilizations”. Translating an efficient cultural dialogue into action will be realized by moderate policies and overseeing based on moderation such as establishing multilateral cultural committees, planning a cultural roadmap with joint values and goals from among the Arab nations and Iran and publicizing it in the world. Making use of a descriptive-analytical method, this paper intends to provide an answer to the question of “Given the importance of cultural dialogue between Iranian and Arab civilizations, what techniques of interaction can boost civilizational interaction between Iranian and Arab civilizations?” From among the most important solutions for interaction we can refer to cultural cooperation, promoting the culture of self-confidence, and making optimal use of cultural facilities. This paper tries to take a step toward reorganization and maturity of a society by listing equal opportunities and using cultural solutions in the hope of promoting peace, moderation and friendship in the world.«گفتوگوی تمدنها»، بهمنزلة طرح اعتدالی و تفسیرکنندة روابط بینالملل، بیانگر نقش مهم ارتباط میان ملتها در تداوم تمدنها و ترسیم آیندهای شکوفا در پیشبرد اهداف صلحآمیز است. پیشنیاز فرایند گفتوگوی حقیقی تمدنها شناسایی ظرفیتهای تمدنها، احترام دوسویه، پذیرش جایگاه صاحبان آنها، ویژگیهای اصیل تمدنی آنها، و گفتوگو از موضعی برابر است. بدیهی است که عرصة فرهنگ، با لایههای متعدد در تمدنهای بزرگ، یکی از حوزههای عالی گفتوگو در پیشبرد اعتدال و صلح جهانی است. دو تمدن بزرگ ایرانی و عربی، که دو شاخة تنومند تمدن اسلامی قلمداد میشوند، با پیشینة عظیم تاریخی و ظرفیتهای فرهنگی پویایی که در آنها جریان دارد، طبعاً با تعامل و همگرایی فرهنگی و بهرهمندی از مواضع و اهداف فرهنگی مشترک و ازمیانبرداشتن موانع ذهنی تاریخی و چالشهای فرهنگی مانند جریان افراطیگری، نفوذ و رشد فرهنگهای غلط غربی، تفرقهافکنیهای قومی ـ مذهبی، افزایش برخی واگراییهایی فرهنگی در جهت اعتدال فکری و فرهنگی در منطقة خاورمیانه و جهان، از مسیر دستیابی به سطح بالاتری از مدیریت روابط و گفتوگوهای تمدنی و همکاریهای فرهنگی، میتوانند اقدامات مشترکی انجام دهند، که میتوان آن را «گفتوگوی فرهنگی تمدن ایرانی و اسلامی» نام نهاد. اجراییکردن گفتوگوی فرهنگی کارساز با بهکارگیری سیاستهای اعتدالگرایانه، مانند تشکیل کمیتههای فرهنگی مشترک چندجانبه و طرحریزی نقشة فرهنگی با اهداف و ارزشهای مشترک از مجموع کشورهای عربی و ایران و بازتاب آن در عرصة جهانی، تحقق مییابد. این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی درصدد پاسخگویی به این سؤال است که، با توجه به شناخت ضرورت گفتوگوی فرهنگی تمدن ایرانی و عربی ـ اسلامی، با چه روشهایی تعامل میان این دو تمدن افزایش مییابد. از جمله راههای تعامل میتوان به همافزایی فرهنگی، ترویج فرهنگ خودباوری، و استفاده از امکانات فرهنگی اشاره کرد. این مقاله سعی دارد با برشمردن فرصتهای یکسان و کاربست راهکارهای فرهنگی در جهت سامان و بلوغ جامعهای امیدوار با گسترش صلح، اعتدال، و دوستی در جهان گامی بردارد.