TY - JOUR ID - 35286 TI - هنرهای رزمی مسلمانان: از همکاری فرهنگی تا استراتژیک میان ایران و کشورهای شرق اسیا JO - مطالعات روابط فرهنگی بین‌المللی JA - ICRS LA - fa SN - AU - طاهرخانی, ستاره AD - دانشکاه تهران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 4 IS - 6 SP - 59 EP - 82 KW - "هنر رزمی" KW - "قران مجید" KW - "حدیث" KW - " همکاری فرهنگی" KW - "قدرت بزرگ" KW - " شرق اسیا" KW - "منازعه نامتقارن" KW - "استراتژی قهری" KW - "ارزش اسلامی" KW - "جامعه شناختی" DO - N2 - تاریخ کشورهای منطقه آسیای شرقی و جنوب شرقی مانند منطقه آسیای جنوب غربی از دیرباز تا اکنون مملو از منازعات نامتقارن و یا به عبارت دیگر بحرانی شدن روابط میان قدرت های بزرگتر و دولت های ضعیف تر بوده است؛ هم ایران و هم کشورهای شرق و جنوب شرق آسیایی از این لحاظ تجربه مشترک تاریخی دارند و همواره با محدودیت ها و چالش های حاصل از استراتژی های قهری قدرت های بزرگ که تلفیقی از تهدیدها و ترغیب ها هستند مواجه بوده اند که یکی از مصادیق آن ها مسدود شدن و ارتقاء نیافتن همکاری های فرهنگی در امتداد همکاری های اقتصادی است. اما وجود جمعیت قابل توجه مسلمانان در این منطقه -که در رتبه دوم پس از جنوب غربی آسیا و شمال آفریقا قرار دارد- زمینه ای را برای تقویت دیپلماسی عمومی بر اساس گفتگوها و مبادلات بر مبنای طیف آداب و سنن فرهنگی مشترک فراهم می کندکه در طولانی مدت ظرفیت و چشم انداز همکاری استراتژیک هم، میان طرفین خواهد داشت. یکی از زمینه های همکاری فرهنگی برای ایران و کشورهای شرق و جنوب شرقی آسیا، هنرهای رزمی است. وجود مفاهیم و ارزش های مشترک میان مسلمانان و نقش مسلمانان در در ابداع، تکوین و توسعه هنرهای رزمی بر اساس مفاهیم و تعالیم قرآنی و احادیث زمینه ای را برای تعاملات عمیق تر و حتی نهاد سازی برای طرفین مهیا می کند. بنابراین هدف این مقاله ارزیابی ظرفیت بالقوه پیوندهای تاریخی و فرهنگی با تمرکز بر هنرهای رزمی اسلامی به طور خاص میان ایران از یک سو و کشورهای شرق و جنوب شرقی آسیا از سوی دیگر، با توجه به علائق مشترک و مستند دو طرف به ارزش های اسلامی و هنرهای رزمی، در جهت تعمیق همکاری های فرهنگی و ارتقاء جوامع شناختی و در عالی ترین سطح تسری یافتن آن به سطح استراتژیکی است. UR - https://www.culturalrelation.ir/article_35286.html L1 - https://www.culturalrelation.ir/article_35286_b1b8e070fd944c6dd48bd20fbdf1ca8f.pdf ER -